Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1SOE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii edukacji jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - podstawy działań pedagogicznych (M_3) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: I rok studia magisterskie Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładów i 7 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 8 godzin Udział w ćwiczeniach – 7 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 25 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 35 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin Razem: 55 godzin Łącznie: 80 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 55 godzin - 2 punkty ETCS |
Literatura: |
Berger P.L., Luckmann T., Sołeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, tłum. J. Niżnik, Warszawa 2010. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Boryczko M., Paradoksalne funkcje edukacji, Gdańsk 2015. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów wokresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające zopóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanewpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania donich zadań rozwojowych i edukacyjnych KA7_WK3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowańdzieci lub uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA7_KO3 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ichwpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas wykładów i ćwiczeń omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia): • pisemna praca (prezentacje zespołowe) na temat wybranych zagadnień, wykonanie zadań podczas ćwiczeń oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady): • pisemna praca, kolokwium oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.