Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-2PPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Dostarczenie praktyce wiedzy, która służy jej doskonaleniu, wyjaśnianiu i weryfikowaniu działań praktycznych, gromadzenie wiedzy o wychowaniu w instytucjach przedszkolnych przez rzetelne opisywanie dostrzeganych zjawisk, wyciąganie wniosków, jak należy organizować działalność pedagogiczną w środowisku przedszkolnym, co należy pozostawić, co zmienić, ukazywanie celów funkcji, treści, zasad, sposobów planowania, skutecznych metod i form pracy z dziećmi (tok działalności edukacyjnej) oraz określanie kompetencji pedagogicznych i cech osobowości nauczyciela. Za ważne uznaje się osiągnięcia pedagogiki przedszkolnej na niwie nauki i implementację tej wiedzy do praktyki (wdrożenie, przystosowanie, realizacja). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z terminologią używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródłami, miejscem oraz zastosowaniem w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejscem pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz z jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi; typami, celami i zasadami funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym; celami i zasadami współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi oraz modelami, funkcjami, szansami i zagrożeniami współpracy; rolą nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; analizami i interpretacjami złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania; stylami wychowania w praktyce wychowawczej, ich wartościowymi cechami i zagrożeniami dla podmiotowości dziecka. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin: 15 (w) Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, ćwiczenia, warsztaty grupowe, projekty Punkty ECTS: 7,0; Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: udział w wykładach -7x2h + 1h =15h udział w ćwiczeniach - 7x2+1=15h przygotowanie do wykładów - 15h przygotowanie do ćwiczeń - 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie zadań zleconych do wykonania - 20h poszukiwanie literatury w konsultacji z prowadzącym - 35h samodzielny wybór literatury - 15h przygotowanie do egzaminu- 21h egzamin- 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -64h, ECTS - 2.1 -O charakterze praktycznym - 125, ECTS - 5 |
Literatura: |
Karbowniczek J., Kwaśniewska J., Surma B., (2011). Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011. Klus-Stańska D., (2019). Pedagogika wczesnej edukacji, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa. Kuszak K., (2017). Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat, [w:] J. Pyżalski (red.), Małe dziecko w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, Wydawnictwo „Eter”, Łódź. Waloszek D., (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza, status i przedmiot badań, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. Ustawa o systemie oświaty (obowiązująca) |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 – Posiada wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się̨ i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. KA7_WG3 – Wykazuje wiedzę dotyczącą współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. KA7_WG7 – Dysponuje wiedzą na temat znaczenia i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci. KA7_WK3 – Posiada wiedzę dotyczącą roli nauczyciela w modelowaniu postaw i zachowań dzieci. KA7_WK4 – Ma wiedzę na temat procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń. KA7_UO5 – Racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodaruje czasem zajęć dziecka, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. KA7_KK3 – Potrafi projektować i wdrażać działania mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci w świat wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin, zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Justyna Drozdowska, Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jaszczyszyn, Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.