Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka i prawo oświatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-5XGJJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka i prawo oświatowe
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 5 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zrozumienia i zdobycia umiejętności analizowania problematyki zawierającej poniższe zagadnienia: Prawa dziecka. Podstawy prawa oświatowego. Nauczycielska pragmatyka zawodowa (prawa i obowiązki nauczycieli). Prawo wewnątrzprzedszkolne, wewnątrzszkolne. Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/fakultatywny

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów: 5 rok, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 5 godzin wykładów, 7 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, samodzielna praca z tekstem, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty: ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin,

- udział w ćwiczeniach: 7 godzin,

- udział w konsultacjach: 3 godziny,

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia wykładów: 10 godzin.

Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 35 godz. - 1,5 pkt ECTS

Literatura:

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2024 r. poz. 986.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2022 poz. 1914

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2024 r. poz. 15.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2020 r. , poz. 2198.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323. (z późn. zm. z 2022 poz. 1594); Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. (poz. 1280)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 (Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. poz. 1309)

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

-zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej i odpowiedzialności prawnej opiekuna - KA7_WG5;

-strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych -KA7_WK7;

Student/ka jest gotów/owa do:

posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KA7_KR1;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (wykład)

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie:

1) obecności studenta na zajęciach,

2) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zrozumienia i zdobycia umiejętności analizowania problematyki zawierającej poniższe zagadnienia: Prawa dziecka. Podstawy prawa oświatowego. Nauczycielska pragmatyka zawodowa (prawa i obowiązki nauczycieli). Prawo wewnątrzprzedszkolne, wewnątrzszkolne. Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/fakultatywny

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów: 5 rok, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 5 godzin wykładów, 7 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, samodzielna praca z tekstem, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty: ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin,

- udział w ćwiczeniach: 7 godzin,

- udział w konsultacjach: 3 godziny,

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia wykładów: 10 godzin.

Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 35 godz. - 1,5 pkt ECTS

Literatura:

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2024 r. poz. 986.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2022 poz. 1914

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2024 r. poz. 15.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2020 r. , poz. 2198.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323. (z późn. zm. z 2022 poz. 1594); Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. (poz. 1280)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 (Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. poz. 1309)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)