Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1AEE
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest: dostarczenie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka; wprowadzenie podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć; rozpoznanie procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia; uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka, zapoznanie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w poszczególnych okresach rozwoju człowieka od dzieciństwa do dorosłości.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu życia. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Różnice indywidualne w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia rozwoju i kryzysy rozwojowe. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Obszary wspomagania w perspektywie psychologii rozwojowej.

Pełny opis:

Profil: ogólnoakademicki

Forma: studia stacjonarne jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu/ status przedmiotu – obowiązkowy,

MODUŁ PODSTAWY PSYCHOLOGII DLA NAUCZYCIELI

Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – pedagogika Rok studiów pierwszy, semestr drugi. Wymagania wstępne: kurs Psychologii ogólnej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

30 W 30 ćw ( 60 godz)

7 ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach: 15x2h=30 h

Udział w ćwiczeniach: 15x2h=30 h

Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 30 h

Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 30 h

Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 30h

Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 30h

Suma: 180 pkt

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3,5 ECTS

- nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3,5 ECTS

Literatura:

Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.

Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Trempała J., Olejnik M. (2011). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wróblewska M. (2009). Diagnoza i stymulowanie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży. W: M. Wróblewska (red.), Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wybrane zagadnienia. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 ma uporządkowaną wiedzę na temat klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać

KA7_WG4 ma wiedzę w zakresie zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowań pod wpływem czynników środowiskowych oraz sposobów dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych

KA7_UO1 potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia;

KA7_UO2 potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – Egzamin

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;

Wykład:

Zaliczenie pisemne test wiedzy, zaliczenie: uzyskanie minimum 51% wyników z testu

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Wróblewska
Prowadzący grup: Anna Karolczak, Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk, Halina Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu życia. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Różnice indywidualne w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia rozwoju i kryzysy rozwojowe. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Obszary wspomagania w perspektywie psychologii rozwojowej.

Pełny opis:

Rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie się osobowości. Szczególne uzdolnienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Rozpoznawanie barier i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. Rozpoznawanie potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia.

Literatura:

Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.

Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała J. (2000a). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Trempała J., Olejnik M. (2011b). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Oleś P. K. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Nowe wydanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Sękowski A. E. (2001). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Sękowski A. E. (2004). Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności. W: A. Sękowski (red.), Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: PWN.

Wróblewska M. (2008) (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Wróblewska M. (2009b). Diagnoza i stymulowanie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży. W: M. Wróblewska (red.), Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wybrane zagadnienia. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Wróblewska M. (2009c). Inteligencja emocjonalna a rozwój zdolności (w aspekcie edukacyjnym). Edukacja, 3 (107).

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Wróblewska
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk, Halina Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu życia. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Różnice indywidualne w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia rozwoju i kryzysy rozwojowe. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Obszary wspomagania w perspektywie psychologii rozwojowej.

Pełny opis:

Rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie się osobowości. Szczególne uzdolnienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Rozpoznawanie barier i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. Rozpoznawanie potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia.

Literatura:

Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.

Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała J. (2000a). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Trempała J., Olejnik M. (2011b). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Oleś P. K. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Nowe wydanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Sękowski A. E. (2001). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Sękowski A. E. (2004). Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności. W: A. Sękowski (red.), Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: PWN.

Wróblewska M. (2008) (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Wróblewska M. (2009b). Diagnoza i stymulowanie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży. W: M. Wróblewska (red.), Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wybrane zagadnienia. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Wróblewska M. (2009c). Inteligencja emocjonalna a rozwój zdolności (w aspekcie edukacyjnym). Edukacja, 3 (107).

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)