Psychologia rozwoju osobistego nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1HES |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju osobistego nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest stymulowanie rozwoju osobistego poprzez rozwój szeregu kompetencji społecznych z zakresu postawy asertywnej i asertywnych form komunikowania się, radzenia sobie w konflikcie, skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem, umiejętności autoprezentacji, argumentacji i prowadzenia dyskusji w grupie. |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć uczestnicy poszerzą swoją wiedzę oraz rozwiną swoje kompetencje z zakresu: Wykład: - Postawy asertywnej (korzyści, definicja) - Skutecznej komunikacji (aspekty werbalne i niewerbalne, komunikacja jedno i dwukierunkowa, filtry komunikacyjne, Uszy von Thuna) - Praw asertywności, Ćwiczenia: - Wyrażania asertywnej krytyki, - Asertywnej odmowy, - Wysyłania komunikatów o charakterze pozytywnym - Radzenia sobie w konflikcie - Rozwiązywania konfliktów poprzez mediacje (sposoby prowadzenia mediacji, etapy mediacji) - Negocjacji (opracowanie batny, poznanie wybranych technik negocjacji, tworzenie optymalnych rozwiązań sytuacji kryzysowej) - Autoprezentacji - Argumentacji i prowadzenia dyskusji w grupie. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 380-DS5-1HES Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Rok studiów /semestr: 1 rok/semestr 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń i 5 godzin wykładów Metody dydaktyczne: Wykład, zajęcia warsztatowe, prezentacja, dyskusja w grupie. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach: 15 godzin Udział w wykładzie: 5 godzin Udział w konsultacjach: 5 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 o charakterze praktycznym - 30 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Król-Fijewska M., Fijewski, P. (2013) Asertywność menadżera, PWE - Stewart J. (red.) 2003 Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, - Tokarz M. (2006) Argumantacja Perswazja Manipulacja, Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk, GWP Literatura uzupełniająca: - Chełpa S., (2004) Witkowski T., Psychologia konfliktów, Moderator - Dawson, R. (2000) Sekrety skutecznego przekonywania, Warszawa: Jacek Santorski & Co. - Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (2004) Dochodząc do TAK, Warszawa: PWE. - Gmurzyńska, E., Morek, R. (2009) Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa: Wolters Kluwer Polska. - Griffin E. (2003) Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk, GWP - Leary M., (2010) Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP. - Moore, W. (2009) Mediacje: praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. - Rządca, R., Wujec, P. (2001) Negocjacje, Warszawa, PWE. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 - Dysponuje wiedzą pozwalającą na integralny rozwój siebie i ucznia. KA7_WK7 - Ma wiedzę na temat znaczenia rozwoju osobistego oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwoju dzieci/uczniów. KA7_UO4 - Posiada kompetencje interpersonalne, pozwalające na budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia; buduje prawidłowe więzi w środowiskach społecznych KA7_UU1 - Jest świadomy swojej roli w oddziaływaniu na zachowania i postawy dzieci/uczniów. KA7_KR1 - Potrafi przeciwdziałać zjawisku wypalenia zawodowego. KA7_KR2 - Ustala obszary wymagające zmian i doskonalenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w grupie, dyskusja grupowa, analiza przypadku, drama, gry symulacyjne, prezentacja. Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności w trakcie zajęć (zaangażowanie w ćwiczenia) i kolokwium w formie pisemnej (w celu uzyskania oceny pozytywnej należy zdobyć powyżej 50% punktów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.