Filozoficzne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1HEW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem i celem przedmiotu jest przedstawienie treści związanych z wybranymi koncepcjami historycznymi i współczesnymi filozofii edukacji oraz pedagogiczny zamysł nad zmiennością idei w europejskiej myśli pedagogicznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Moduł kształcenia: Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Forma studiów: stacjonarne Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Punkty ECTS – 1 p. Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 15 h Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 15 h udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2 h czytanie zaleconej literatury – 6 h przygotowanie do zajęć – 6 h przygotowanie do zaliczenia – 2 h zaliczenie ćwiczeń – 2 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 19 h (0,5 ECTS); niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem – 14 h (0,5 ECTS) |
Pełny opis: |
Ontologiczne, aksjologiczne podstawy wychowania uznawane za myślowy fundament edukacji w kulturze europejskiej. Wychowanie w świetle koncepcji filozoficznych, proces wychowania dzieci i uczniów w perspektywie filozoficznej. Wiedza filozoficzna jako podstawa do osobowego i integralnego rozwoju siebie i ucznia. Dobór i interpretowanie tekstów źródłowych i naukowych w zakresie filozofii wychowania dziecka. |
Literatura: |
Gaardner J., Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1991. Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Hartman J., Wstęp do filozofii, Warszawa 2013. Henel Ł. Lekcja filozofii. Od Soktaresa do Heideggera…, Kraków 2009. Jedynak B., Jedynak S., Krusiński L., Filozofia i wychowanie, Lublin 2010. Malicka M., Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu, Warszawa 1996. Metamorfozy filozofii wychowania od antyku po współczesność, red. S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek, Łódź 2012. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2. Piquemal M., Bajki filozoficzne, Warszawa 2010. Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, red. K. Wieczorek, Chorzów 2012. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 1998. Szołtysek A. E., Filozofia wychowania. Kształtowanie osobowości. Kraków 2020. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2019, t. 1-3. Tischner J., Jak żyć?, Wrocław 1997. Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1, KA7_UO3, KA7_KK2 WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia, UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: - identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych, KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia finalizują się oceną końcową, w której skład wchodzą: - obecność na zajęciach, - aktywność merytoryczna na zajęciach (w oparciu o literaturę), - przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów, - zaliczone zadania, - zaliczone kolokwium w formie testu. 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.