Podstawy przedsiębiorczości i ekonomii dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy przedsiębiorczości i ekonomii dla dzieci |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaprezentowanie i omówienie zagadnień związanych z problematyką rozumienia zjawisk ekonomicznych oraz funkcjonowania dziecka w świecie pieniądza. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: 1 rok PiW SJ sem. zimowy Moduł ogólnouczelniany - stac. I stop. kier. PiW Forma studiów: stacjonarne Kod przedmiotu: 380-DS5-1IAA Język przedmiotu: Język polski Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykłady Metody dydaktyczne: wykład Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 godz. Punkty ECTS 1 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0,5 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 1 pkt zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne/zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie/dyscyplinach do których przyporządkowany jest kierunek studiów: 0,5 pkt |
Literatura: |
Berti, A.E., Monaci, M.G. (1998). Third graders’ acquisition of understanding of banking: restructuring or accretion? British Journal of Educational Psychology, 68, 357–371 Janiszewski, B. (2016). Ekonomia. To, o czym dorośli ci nie mówią. Bo często sami nie wiedzą. Publicat Kasdepke, G. (2016). Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela. 50 opowiastek z ekonomią w tle (plus jedna). Zysk i S-ka Kupisiewicz,M (2004). Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Leiser, D. Halachmi R.B. (2006). Children’s understanding of market forces. Journal of Economic Psychology 27 6-19. Lieber, R. (2016).Sztuka liczenia do trzech. Jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach. Warszawa: GW Foksal. Roland-Levy Ch. (2004). W jaki sposób nabywamy pojęcia i wartości ekonomiczne. [w:] T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę dotyczącą praw dziecka w roli konsumenta, sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz ich kulturowych uwarunkowaniach KA7_WK1, Student ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących w procesie socjalizacji ekonomicznej i konsumenckiej KA7_WK9, Student potrafi ocenić przydatność typowych metod socjalizacji ekonomicznej, procedur i dobrych praktyk i wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej nt.funkcjonowania dziecka w świcie ekonomii różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów KA7_UW6, Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów w aspekcie przedsiębiorczości ekonomii KA7_UO1, Student skutecznie animuje i monitoruje realizację zespołowych działań edukacyjnych nt. przedsiębiorczości i ekonomii dzieci/uczniów, wykorzystując między innymi różne formy zabawy KA7_UO5, Student wykorzystuje skuteczne sposoby promowania i kształtowania u uczniów postaw obywatelskich i odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych KA7_UU5 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.