Podstawy edukacji medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji medialnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy 1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu "Podstawy edukacji medialnej jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności, pozwalające na świadomy i krytyczny odbiór przekazów medialnych, w szczególności komunikatów przekazywanych przez media cyfrowe, a także na posługiwanie się nimi jako narzędziami opisywania świata, rozwoju intelektualnego i wzajemnego komunikowania się. Końcowym efektem uczenia się jest ukształtowanie kompetencji medialnych, zarówno w podejściu technologicznym, jak i kulturowym, których istotą jest świadome i krytyczne wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy intelektualnej (w procesie kształcenia) z uczniami. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kierunku pedagogika I stopnia Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, pokaz Formy organizacji zajęć: praca nauczyciela ze studentami podczas wykładów Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - przygotowanie się do zaliczenia wykładów i zaliczenie przedmiotu (kolokwium pisemne): 10 godz. - konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 2 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godz. |
Literatura: |
- Baron-Polańczyk E., 2011, Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. - Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2013. - Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015. - Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013. - Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008. - Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. - Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011. - Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Świat Digital Natives, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013. - Levinson P., Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010. - Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. - Morbitzer J., Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 - Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria a rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2013. - Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja, antynomie, konteksty, Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017. - Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009. - Siemieniecka D. (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze informacji i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015. - Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008. - Small G., Vorgan G., iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesności, Vesper, Poznań 2011. - Strykowski W., Skrzydlewski W., Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wyd. eMPi2, Poznań 2004. - Tanaś M. (red.). Kultura i język mediów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. - Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013. - Wawrzak-Chodaczek M., (red.), Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KA7_WG1: zna terminologię używaną w pedagogice medialnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych KA7_WG8: ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych mediów; KA7_WK5: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych środowiskach medialnych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii środowisk medialnych. Umiejętności KA7_UW2: potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki medialnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych i wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych KA7_UO0: ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z wykorzystaniem technologii cyfrowych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w przestrzeni medialnej; posiada krytyczną postawę wobec mediów cyfrowych i korzystania z nich. Kompetencje społeczne KA7_KK1: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie kształtowania innowacyjnej postawy związanej z wykorzystaniem technologii cyfrowej KA7_KK4: utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium pisemne Kryteria oceniania testu: zaliczenie przedmiotu następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów: 0% - 49% niedostateczny 51% - 60% dostateczny 61% - 70% dostateczny plus 71% - 80% dobry 81% - 90% dobry plus 91% - 100% bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.