Dzieje wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Podstawy wiedzy ogólnopedagogicznej 2. Umiejętności posługiwania się językiem pedagogicznym |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego, myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr II Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej, wiadomości z historii wychowania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, prezentacja Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 15g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g. Czytanie zaleconej literatury: 20g. Przygotowanie do zaliczenia– 20g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 17 godz. (1/2 ECTS); o charakterze praktycznym -20 godz. (1/2 ECTS) |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa 1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978. 2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 6.Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 10. Anna Klim-Klimaszewska, PEDAGOGIKA przedszkolna, Wyd. 2 popr. – Warszawa 2005. 10. Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, red. Jolanta Karbowniczek, Małgorzata Kwaśniewska, Barbara Surma, Kraków 2011. 2. Literatura uzupełniająca 1. BŁ. EDMUND Bojanowski - pionier zorganizowanej opieki nad dzieckiem / Teresa Zbyrad // PRACA SOCJALNA. – 2005, [nr] 1, s. 81-95 2. JEAN Frédéric Oberlin - twórca pierwszej ochronki w Europie / Krystyna Kamińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 2, s. 22-24 3. OD OSIEMNASTOWIECZNYCH ochronek do przedszkoli w XXI wieku: zmiany w podejściu do edukacji małych dzieci i postrzeganiu roli nauczyciela / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 4, s. 4-8 4. PEDAGOGIKA przedszkolna: teraźniejszość – przyszłość – aspekty zmian / Stanisława Włoch // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 10, s. 13-21 5. PODRÓŻ w czasie i przestrzeni… do ochronki Marii Weryho / Kinga Jędrusiak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 2, s. 14-15 6. PRZEMIANY w teorii i praktyce wychowania przedszkolnego / Leokadia Szymczyk // Nauczyciel i Szkoła. – 2012, nr 2, wkładka nr 4, s. 27-40 7. PRZEMIANY w wychowaniu przedszkolnym – refleksje nauczyciela praktyka / Grażyna Rutkowska // Nauczyciel i Szkoła. – 2012, nr 2, wkładka nr 4, s. 87-96 8. WYCHOWANIE przedszkolne w kontekście historycznym (źródła wybranych idei współczesnego wychowania przedszkolnego) / Gabriela Paprotna // Nauczyciel i Szkoła. – 2012, nr 2, wkładka nr 4, s. 11-19 9. WYCHOWANIE przedszkolne w latach 1918-1938 (cz. I) / Agata Samsel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 8, s. 463-466 10. WYCHOWANIE przedszkolne w latach 1918-1939 (cz. II) / Agata Samsel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 9, s. 518-522 11. WYCHOWANIE przedszkolne w Polsce w latach dziewięćdziesiątych / Krystyna Kamińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2000, nr 9, s. 515-524 3. Materiały źródłowe 1. Dawid J. W., Nauka o rzeczach, oprac. W. Okoń, Wrocław 1960. 2. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, oprac. J. Pieter, Wrocław 1967. 3. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 4. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 5. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1, Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia. KA7_WG4, Ma interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą dzieciństwa (CHILDHOOD STUDIES) –rozwoju człowieka, współczesnych badań nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka KA7_WK1, Ma wiedzę dotyczącą praw dziecka, sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz ich kulturowych uwarunkowaniach KA7_WK4, Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_UO7, Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska KA7_UU1 Jest świadomy swojej roli w oddziaływaniu na zachowania i postawy dzieci/uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie: - zaliczenie końcowe (forma pisemna) - obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach) -51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej - student podpisem potwierdza znajomość i zgodę na uzyskana ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.