Podstawy pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy 1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej jako nauki, jej subdyscyplin, obejmującą terminologię oraz teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami; 2. Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: I rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady; 15 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w wykładach 15h - Udział w ćwiczeniach 15h - Przygotowanie do ćwiczeń 21h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h - Realizacja prezentacji 8h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i obecność na nim 17h Razem: 86h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 42h/ 1,5 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 44h/ 1,5 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dykcik W. (2010). Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP. • Kirenko J. (2002). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wydawnictwo ROPSiZ UM w Lublinie. • Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.) (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Olsztyn: Wydawnictwo UW-M. • Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. • Krause A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". • Sękowska Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. Literatura uzupełniająca: • Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019)., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. • Gajdzica Z. (red.) (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Głodkowska J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wyd. APS. • Obuchowska I. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP. • Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. (2016). Autonomia osób z niepełnosprawnością. Białystok: Trans Humana. • Sakowicz-Boboryko A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. • Smith D. D. (2011). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, 2, red. naukowa A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski, Warszawa: Wydawnictwo APS. • Sowa J., Wojciechowski F. (2001). Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. • Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J., (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok – Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 - Zna podstawową terminologię używaną w pedagogice specjalnej; ma elementarną wiedzę o pedagogice specjalnej jako dyscyplinie naukowej oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi KA7_WG3 - Ma wiedzę o tradycyjnych i współczesnych paradygmatach niepełnosprawności, kierunkach zmian w podejściu do edukacji, rehabilitacji i społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_WG6 - Ma podstawową wiedzę dotyczącą zróżnicowanych psychofizycznych możliwości i społecznego funkcjonowania dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym KA7_UW1 – Ma umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych dotyczących osób z niepełnosprawnością i środowiskowych uwarunkowań oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych KA7_KK1 - Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów) Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.