Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy 1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE, profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI, Forma studiów: STACJONARNE Wykład 5 godz., ćwiczenia 15 godz. 1 rok PiW sem. zimowy 1 rok PiW sem. letni 1 punkt ECTS (30 godz.) Udział w ćwiczeniach – 15 godz., udział w wykładzie - 5 godz. przygotowanie projektu zespołowego 4 godz., przygotowanie do zaliczeń - 5 godz., udział w konsultacjach 1 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 21 godz. - 0,7 p. ECTS, o charakterze praktycznym: 9 godz. 0,3 p. ECTS. |
Literatura: |
Borukało A., Kiciński A. (2012). Jaką społecznością uczącą się są nauczyciele? „Forum Oświatowe” nr 1, 302-316. Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty, „Kultura i Edukacja” nr 3 (121), s. 129–141. Elsner D., Tarkota, J. (2013). Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się. W: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 110-121. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Erculj J. (2013). Sieć Uczących się Szkół. w: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 194-214. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Mazurkiewicz G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Warszawa - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf? Potulicka E. (red.), (2001). Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS. Senge P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Tłumaczenie Helena Korolewska–Mróz. Wydanie V. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Senge P.M., A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, B. J. Smith (2002), Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Tłum. G. Łuczkiewicz, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Tołwińska B. (2016). Overcoming organisational silence– looking for opportunities to change school culture. In: Linda Daniela, Lūcija Rutka (eds), Selected Papers of the Association for Teacher Education in Europe. Spring Conference 2015, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, s. 209-221. Tołwińska B. (2018). Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In: Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Key Concepts Series vol. 1, pp. 194-213. What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, OECD 2016. http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma wiedzę dotyczącą innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizowania pracy własnej, - ma wiedzę dotyczącą organizacji oraz funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, jako organizacji uczących się, - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk i wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów, - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania zmierzające do rozwoju przedszkola/szkoły oraz poprawy jakości ich pracy - analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - zaliczenie na ocenę Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.