Podstawy edukacji literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji literackiej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. Celem cyklu zajęć jest: *przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą *kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. *wskazanie na budowanie w sobie i swoich wychowankach potrzeby systematycznego obcowania z literaturą piękną. *ukazaniu problemów podejmowanych a literaturze współczesnej dla dzieci (klasyce i najnowszej- XXI w) *przegląd i analiza propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
Literatura: |
W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Librorum” 2 (19), 2014 Bettelcheim B., Cudowne i pożyteczne, tu: Wstęp (pdf.) Bajka jako gatunek w edukacji literackiej dzieci, Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Bajka_jako_gatunek_w_edukacji_literackiej_dzieci CZABANOWSKA-WRÓBEL A., Ta dziwna instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej (pdf). Jak wychować pożeracza książek? https://sp4-skierniewice.pl/wp-content/uploads/2022/04/Jak-wychowac-pozeracza-ksiazek.pdf [ dostęp 27.08.2023] Kleiber Anna: „Jak wychować „pożeracza” książek”?, dodatek do Poradnika Bibliotekarza nr 1/2011, s.3 Janus-Sitarz A., Po co gogle inteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej (pdf.) Józefowicz A., Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1. Józefowicz A., Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Kultura i Edukacja” 2021, nr 1 (131), s. 50–64 (pdf.) Józefowicz A., Obrazy dzieciństwa…, Białystok 2020, tu: rozdział 5 i tu s. 139-157; rozdział 9 i tu s. 270-280; rozdział 11, s. 362-371; rozdział 12 s. 446-453. Kwaśna K., Implikacje praktyczne- jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?, Roczniki teologiczne, tom LXII, Lublin 2015, s. 147. Ungeheuer-Gołąb A., Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej, Vol. 17, 2022, No. 4(67) Ungeheuer-Gołąb A., literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXIX, z. 3 – 2020 (pdf.) Wawer K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021 Wądolny-Tatar K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, 2017 Wójcik W., Lapbook jako narzędzie promocji książki dla dzieci, „PRZEGLĄD BIBLIOTECZNY” 2020 z. 3 (pdf.) Zadęcka-Cekiera A. , Jovita Vaškevič-Buś, Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej (tekst w pdf.) Żółtkowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami (tekst wyślę w pdf.) Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Lektury kl. 1-3 (wybór): Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Joanna Papuzińska, Asiunia; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. . |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: · zna elementarna terminologię używaną w literaturze dla dzieci, historię, genezę rozwoju gatunków literackich, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania twórczości dla dzieci i młodzieży Wiedza K_ W01 K_W11 Umiejętności. Student potrafi: · potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu literatury dla dzieci w celach analizy i interpretacji problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych · potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z przedmiotu , korzystając z różnych źródeł Umiejętności K_U02 K_U04 Kompetencje społeczne. Student: · posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych i kulturowych kompetencje społeczne K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywizująca, podająca; Praca w grupach, indywidualna Test końcowy Rozmowa ze studentem - otwarte pytania problemowe na ćwiczeniach oraz wykładzie dopuszczalna jest jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć w trakcie dyżury wykładowcy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przeżyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. Zajęcia mają na celu: · zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania, · zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci · zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców, · zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks, proza obyczajowa), · uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości recepcji lektury w różnych grupach wiekowych, · kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej utworów, · zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i rozwijania zainteresowań czytelniczych |
|
Literatura: |
Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Chrząstowska, Przedmiot, podmiot i proces, Poznań 2009. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M.Wróblewski, Toruń 2000. Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś, red. W. Sawrycki, E. Kruszyńska, M. Wróblewski, Toruń 2009. Gadamer, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, Warszawa 1993. Gołębniak, Edukacja poprzez język, Warszawa1999 Jaszczyszyn, E., Edukacja czytelnicza i wspomagający wchodzenie w kulturę pismienna - wymiar dobrych praktyk [w:] Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętnośc czytania dzieci szescioletnich, Białystok 2010. Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1998 Kowalikowa J., Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowej, [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, (red.) A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 143-158. Leszczyński G., Książki pierwsze - książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996 Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000 Wróblewski M., Między tradycją a współczesnością – propozycje modelu lektury w szkole, [w:] Edukacja polonistyczna i literatura, pod red. W. Sawryckiego, M. Wróblewskiego, Toruń 2000. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. Celem cyklu zajęć jest: *przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą *kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. *wskazanie na budowanie w sobie i swoich wychowankach potrzeby systematycznego obcowania z literaturą piękną. *ukazaniu problemów podejmowanych a literaturze współczesnej dla dzieci (klasyce i najnowszej- XXI w) *przegląd i analiza propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
|
Literatura: |
W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Librorum” 2 (19), 2014 Bettelcheim B., Cudowne i pożyteczne, tu: Wstęp (pdf.) Bajka jako gatunek w edukacji literackiej dzieci, Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Bajka_jako_gatunek_w_edukacji_literackiej_dzieci CZABANOWSKA-WRÓBEL A., Ta dziwna instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej (pdf). Jak wychować pożeracza książek? https://sp4-skierniewice.pl/wp-content/uploads/2022/04/Jak-wychowac-pozeracza-ksiazek.pdf [ dostęp 27.08.2023] Kleiber Anna: „Jak wychować „pożeracza” książek”?, dodatek do Poradnika Bibliotekarza nr 1/2011, s.3 Janus-Sitarz A., Po co gogle inteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej (pdf.) Józefowicz A., Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1. Józefowicz A., Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Kultura i Edukacja” 2021, nr 1 (131), s. 50–64 (pdf.) Józefowicz A., Obrazy dzieciństwa…, Białystok 2020, tu: rozdział 5 i tu s. 139-157; rozdział 9 i tu s. 270-280; rozdział 11, s. 362-371; rozdział 12 s. 446-453. Kwaśna K., Implikacje praktyczne- jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?, Roczniki teologiczne, tom LXII, Lublin 2015, s. 147. Ungeheuer-Gołąb A., Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej, Vol. 17, 2022, No. 4(67) Ungeheuer-Gołąb A., literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXIX, z. 3 – 2020 (pdf.) Wawer K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021 Wądolny-Tatar K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, 2017 Wójcik W., Lapbook jako narzędzie promocji książki dla dzieci, „PRZEGLĄD BIBLIOTECZNY” 2020 z. 3 (pdf.) Zadęcka-Cekiera A. , Jovita Vaškevič-Buś, Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej (tekst w pdf.) Żółtkowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami (tekst wyślę w pdf.) Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Lektury kl. 1-3 (wybór): Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Joanna Papuzińska, Asiunia; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. . |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. Celem cyklu zajęć jest: *przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą *kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. *wskazanie na budowanie w sobie i swoich wychowankach potrzeby systematycznego obcowania z literaturą piękną. *ukazaniu problemów podejmowanych a literaturze współczesnej dla dzieci (klasyce i najnowszej- XXI w) *przegląd i analiza propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
|
Literatura: |
W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Librorum” 2 (19), 2014 Bettelcheim B., Cudowne i pożyteczne, tu: Wstęp (pdf.) Bajka jako gatunek w edukacji literackiej dzieci, Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Bajka_jako_gatunek_w_edukacji_literackiej_dzieci CZABANOWSKA-WRÓBEL A., Ta dziwna instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej (pdf). Jak wychować pożeracza książek? https://sp4-skierniewice.pl/wp-content/uploads/2022/04/Jak-wychowac-pozeracza-ksiazek.pdf [ dostęp 27.08.2023] Kleiber Anna: „Jak wychować „pożeracza” książek”?, dodatek do Poradnika Bibliotekarza nr 1/2011, s.3 Janus-Sitarz A., Po co gogle inteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej (pdf.) Józefowicz A., Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1. Józefowicz A., Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Kultura i Edukacja” 2021, nr 1 (131), s. 50–64 (pdf.) Józefowicz A., Obrazy dzieciństwa…, Białystok 2020, tu: rozdział 5 i tu s. 139-157; rozdział 9 i tu s. 270-280; rozdział 11, s. 362-371; rozdział 12 s. 446-453. Kwaśna K., Implikacje praktyczne- jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?, Roczniki teologiczne, tom LXII, Lublin 2015, s. 147. Ungeheuer-Gołąb A., Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej, Vol. 17, 2022, No. 4(67) Ungeheuer-Gołąb A., literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXIX, z. 3 – 2020 (pdf.) Wawer K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021 Wądolny-Tatar K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, 2017 Wójcik W., Lapbook jako narzędzie promocji książki dla dzieci, „PRZEGLĄD BIBLIOTECZNY” 2020 z. 3 (pdf.) Zadęcka-Cekiera A. , Jovita Vaškevič-Buś, Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej (tekst w pdf.) Żółtkowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami (tekst wyślę w pdf.) Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Lektury kl. 1-3 (wybór): Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Joanna Papuzińska, Asiunia; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.