Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1JAI
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Skrócony opis:

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Pełny opis:

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Literatura:

LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000

Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018

N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010

N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007

NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995

NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB

NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009

J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000.,

Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019

Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019

Efekty uczenia się:

zna i rozumie zagadnienia dotyczące teorii i praktyki pedagogiki

międzykulturowej,

zna i rozumie zadania i wyzwania instytucji edukacyjnych w kontekście założeń ped. międzykulturowej ,

W zakresie umiejetności - potrafi pracować w środowiskach zróznicowanych kulturowo

w zakresie kompetencji potrafi podejmować współpracę i prowadzić dialog ukierunkowany ku pokojowym rozwiązaniom konfliktów

Metody i kryteria oceniania:

uczetnictwo w wykładach

test ze znajomości problematyki

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Misiejuk
Prowadzący grup: Hanna Halavina, Dorota Misiejuk, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Urszula Namiotko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Pełny opis:

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Literatura:

LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000

Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018

N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010

N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007

NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995

NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB

NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009

J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000.,

Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019

Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Hanna Halavina, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Pełny opis:

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Literatura:

LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000

Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018

N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010

N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007

NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995

NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB

NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009

J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000.,

Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019

Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)