Pedagogika międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1JAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
Skrócony opis: |
Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
Pełny opis: |
Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
Literatura: |
LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000 Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018 N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010 N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007 NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995 NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009 J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000., Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019 Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019 |
Efekty uczenia się: |
zna i rozumie zagadnienia dotyczące teorii i praktyki pedagogiki międzykulturowej, zna i rozumie zadania i wyzwania instytucji edukacyjnych w kontekście założeń ped. międzykulturowej , W zakresie umiejetności - potrafi pracować w środowiskach zróznicowanych kulturowo w zakresie kompetencji potrafi podejmować współpracę i prowadzić dialog ukierunkowany ku pokojowym rozwiązaniom konfliktów |
Metody i kryteria oceniania: |
uczetnictwo w wykładach test ze znajomości problematyki |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Hanna Halavina, Dorota Misiejuk, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Urszula Namiotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
|
Pełny opis: |
Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
|
Literatura: |
LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000 Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018 N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010 N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007 NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995 NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009 J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000., Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019 Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Nikitorowicz | |
Prowadzący grup: | Hanna Halavina, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
|
Pełny opis: |
Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
|
Literatura: |
LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000 Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018 N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010 N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007 NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995 NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009 J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000., Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019 Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.