Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Kierunek: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Rok studiów/ semestr: I rok / 2 semestr Liczba godzin dydaktycznych: 15 godz. wykładów Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - studiowanie literatury: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia 20 godz. Razem: 50 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Banach Cz., Nauczyciel, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha – t.IV, Warszawa 2005. • Banach Cz., Pedeutologia, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha – t.IV, Warszawa 2005. • Bielski J., Nauczyciel doskonały, Kraków 2017. • Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk, 2004. • Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, (w:) Pedagogika-podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.2 - rozdz. 7, Warszawa 2003. • Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W.Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592. • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Prucha J., Pedeutologia (w:) Pedagogika, red. B.Śliwerski- t.2, Gdańsk 2006, s.293-316. • Pyżalski J., Merecz D., Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków 2010. • Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. • Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. • Wołoszyn S., Nauczyciel, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Literatura uzupełniająca: • Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli, Raport IBE, Warszawa 2013. • Ferenz K.,Kozioł E.(red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002. • Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach, Warszawa 2013. • Kozioł E., Kobyłecka E., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, Zielona Góra 2002. • Liczą się nauczyciele – raport o stanie edukacji 2013, Raport IBE-Warszawa 2014, cz.II Zawód –nauczyciel. • Mądry-Kupiec M., Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji, Kraków, 2011. • Michalak J.M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003. • Piekarski J., Tomaszewska L., Być nauczycielem - uczestnikiem czy świadkiem procesu edukacyjnego?, Płock 2015. • Piwowarski R., Życie i praca polskiego nauczyciela oraz czynniki budujące i niszczące jego autorytet, „Ruch Pedagogiczny”, 2013, nr 2. • Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. • Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, pod red. naukową H.Kwiatkowskiej, Kraków 2015. • Zając D., Etyka zawodowa nauczyciela, Bydgoszcz 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia (KA7_WG1). 2. Student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi (KA7_WK7). Umiejętności: 3. Student pracuje efektywnie w zespole, pełniąc różne role; posiada umiejętność współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/ szkolnej oraz lokalnej (KA7_UO6). Kompetencje: 4. Student projektuje ścieżkę własnego rozwoju, uwzględniając między innymi profilaktykę wypalenia zawodowego (KA7_KR1). 5. Student ustala obszary swojej pracy wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia (KA7_ KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu - pisemne kolokwium końcowe na ocenę (51% poprawnych odpowiedzi uprawnia do zaliczenia kolokwium). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.