Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1SOE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii edukacji jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - moduł podstawowy działań pedagogicznych (M_3) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: I rok studia magisterskie Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o społeczeństwie Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin Razem: 40 godzin Łącznie: 80 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Berger P.L., Luckmann T., Sołeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, tłum. J. Niżnik, Warszawa 2010. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Boryczko M., Paradoksalne funkcje edukacji, Gdańsk 2015. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów wokresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające zopóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanewpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania donich zadań rozwojowych i edukacyjnych KA7_WK3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowańdzieci lub uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA7_KO3 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ichwpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk; |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź, Justyna Konopelko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.