Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1SOE | Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii edukacji jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - przygotowanie kierunkowe (M_3) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: I rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o społeczeństwie Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 35 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin Razem: 25 godzin Łącznie: 60 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 25 godzin - 1 punkt ETCS |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013 Karkowska M, Socjologia wychowania wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna. Łódź 2010 Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010 Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005 Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993 Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010 Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011 Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Szymański M.J., Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Impuls, Kraków 2013 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998 Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996 Znaniecki, Społeczeństwo i wychowanie. Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997 Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977 Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, Warszawa 1948 Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995 Marshall Gordon (red.) Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006 Mielecka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000 Sztompka P., Socjologia, Kraków 2007 |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WK1 Ma wiedzę dotyczącą praw dziecka, sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz ich kulturowych uwarunkowaniach KA7_WK5 Ma wiedzę odnoszącą się do różnych rodzajów więzi społecznych, prawidłowości nimi rządzących oraz dotyczącą edukacji międzykulturowej, jej specyfiki i sposobów realizacji KA7_WK9 Ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących KA7_UU1 Jest świadomy swojej roli w oddziaływaniu na zachowania i postawy dzieci/uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej KA7_KR2 Ustala obszary swojej pracy wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii edukacji jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - przygotowanie kierunkowe (M_3) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Rok studiów/semestr: I rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o społeczeństwie Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godzin Razem: 45 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin Razem: 30 godzin Łącznie: 75 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godzin - 2 punkty ETCS, o charakterze praktycznym: 30 godzin - 1 punkt ETCS | |
Literatura: |
Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, tłum. J. Niżnik, Warszawa 2010. Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016. Boryczko M., Paradoksalne funkcje edukacji, Gdańsk 2015. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Karkowska M, Socjologia wychowania wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna. Łódź 2010 Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005 Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010 Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. Szymański M.J., Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Impuls, Kraków 2013 Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986. Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.