Teoria i praktyka wystąpień publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1XIBL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka wystąpień publicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest umożliwienie studentom rozwinięcie wiedzy i umiejętności w następującym zakresie: Praktyka wystąpień publicznych. Etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Etyka słowa. Ćwiczenia w zakresie sztuki słowa. Wyrazistość artykulacji, akcentowanie, intonacja i frazowanie, tempo wypowiedzi i wykorzystanie pauz. Wystąpienia publiczne - dobór słownictwa, radzenie sobie z trudnymi emocjami, unikanie niebezpieczeństw manipulacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ fakultatywny Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/ semestr: 1 rok PiW, semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin: 5 godz. wykładu/ 10 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS - 1pkt Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie 5 godz. - udział w ćwiczeniach: 10 godz. - przygotowanie do zajęć: 7 godz. - przygotowanie do zaliczenia 6 godz. - udział w konsultacjach - 2 godz. Razem: 30 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17 godz. - 0,5 p. ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 13 godz. - 0,5 p. ECTS. |
Literatura: |
Andrzejewski P. (red.), Wystąpienia publiczne i profesjonalna korespondencja, czyli trudna sztuka budowania wizerunku, Forum, Poznań 2005. Detz J., Sztuka przemawiania, GWP, Gdańsk 2004. Grzesiak M., Psychologia nauczania, czyli jak skutecznie prowadzić szkolenia, zarządzać grupami i występować przed publicznością, Wydawnictwo Helion - Onepress, Gliwice 2017. Heath Ch., Heath D., Przyczepne historie. Dlaczego niektóre treści przykuwają uwagę, a inne zostają zapomniane, przeł. M. Malcherek, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2020. Kordasiewicz S. , Ołdak T. (red.), Wystąpienia publiczne - kontakty z mediami, spotkania. Podręcznik dla osób reprezentujących instytucje i organizacje, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności, przekł. Izdebski P., Jaworska A., Kobylińska D., (red. nauk), Jakubowska U., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Pinker S., Piękny styl, przekł. Nowak-Młynikowska A., Smak Słowa, Sopot 2016. Źródła internetowe: Klimek K., Jak mówić wyraźnie, trening artykulacji i dykcji cz. 1 https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwk data dostępu: 10.09.2024 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów (KA7_WK3); Absolwent potrafi: poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów (KA7_UK2); -posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu (KA7_UK3); Absolwent jest gotów do: pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (KA7_KO1). |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne (wykład) zaliczenie ćwiczeń: zespołowa prezentacja, praktyczne zadania indywidualne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Butarewicz-Głowacka, Agnieszka Sobolewska-Popko, Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko, Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest umożliwienie studentom rozwinięcie wiedzy i umiejętności w następującym zakresie: Praktyka wystąpień publicznych. Etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Etyka słowa. Ćwiczenia w zakresie sztuki słowa. Wyrazistość artykulacji, akcentowanie, intonacja i frazowanie, tempo wypowiedzi i wykorzystanie pauz. Wystąpienia publiczne - dobór słownictwa, radzenie sobie z trudnymi emocjami, unikanie niebezpieczeństw manipulacji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ fakultatywny Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/ semestr: 1 rok PiW, semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin: 5 godz. wykładu/ 10 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS - 1pkt Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie 5 godz. - udział w ćwiczeniach: 10 godz. - przygotowanie do zajęć: 7 godz. - przygotowanie do zaliczenia 6 godz. - udział w konsultacjach - 2 godz. Razem: 30 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17 godz. - 0,5 p. ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 13 godz. - 0,5 p. ECTS. |
|
Literatura: |
Andrzejewski P. (red.), Wystąpienia publiczne i profesjonalna korespondencja, czyli trudna sztuka budowania wizerunku, Forum, Poznań 2005. Detz J., Sztuka przemawiania, GWP, Gdańsk 2004. Grzesiak M., Psychologia nauczania, czyli jak skutecznie prowadzić szkolenia, zarządzać grupami i występować przed publicznością, Wydawnictwo Helion - Onepress, Gliwice 2017. Heath Ch., Heath D., Przyczepne historie. Dlaczego niektóre treści przykuwają uwagę, a inne zostają zapomniane, przeł. M. Malcherek, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2020. Kordasiewicz S. , Ołdak T. (red.), Wystąpienia publiczne - kontakty z mediami, spotkania. Podręcznik dla osób reprezentujących instytucje i organizacje, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności, przekł. Izdebski P., Jaworska A., Kobylińska D., (red. nauk), Jakubowska U., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Pinker S., Piękny styl, przekł. Nowak-Młynikowska A., Smak Słowa, Sopot 2016. Źródła internetowe: Klimek K., Jak mówić wyraźnie, trening artykulacji i dykcji cz. 1 https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwk data dostępu: 10.09.2024 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.