Podstawy edukacji twórczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2IBB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji twórczej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji studentów do projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) i konwergencyjnego, postaw twórczych i odtwórczych dzieci w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu: Istota i założenia pedagogiki twórczości. Teorie twórczości, poziomy twórczości, cztery podejścia do wyjaśniania fenomenu twórczości w psychologii i pedagogice twórczości. Twórczość w szkole - cechy dotychczasowych podejść. Diagnoza potencjału twórczego we wczesnym dzieciństwie - metody badań. Metody rozwijania kompetencji twórczych dzieci w przedszkolu i w szkole. Programy rozwijania twórczości dzieci w Polsce i na świecie. Kompetencje twórcze pedagoga wczesnej edukacji. Przykłady planowania oraz integrowania treści, zasad, metod, zadań twórczych i odtwórczych w sytuacjach przedszkolnych i szkolnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki – psychologia twórczości, pedagogika twórczości Rok studiów, semestr – drugi rok, semestr trzeci Wymagania wstępne – zaliczenie przedmiotów z grupy pedagogiki i psychologii Liczba godzin dydaktycznych – 30 godzin, w tym 15 godz. wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, warsztaty, projekty, konsultacje Punkty ECTS – 2 pkt. Bilans nakładu pracy studenta – 15 godzin – wykłady, 15 godz. ćwiczenia, 10 godzin samodzielne studiowanie literatury naukowej i przygotowanie się do egzaminu, 2 godzin konsultacje indywidualne, 5 godzin – przygotowanie autorskiego projektu, 1 godz. zaliczenie, 2 godziny egzamin. Wskaźniki ilościowe – 25 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 25 godzin – 1 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu indywidualnego i zespołowego |
Literatura: |
Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP. Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP. Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN. Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej. Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi. Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin. Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J. 2003, Twórcza aktywność dziecka, Białystok, Wyd. Trans Humana. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG9 Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci KA7_WG11 Ma wiedzę dotyczących różnych dziedzin wiedzy zapewniającą konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka KA7_UO1 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów KA7_UO5 Skutecznie animuje i monitoruje realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci/uczniów, wykorzystując między innymi różne formy zabawy KA7_KO1 Projektuje i wdraża działania innowacyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Liczba punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51%) 91-100% - ocena bdb 81-90% - ocena db plus 71-80% - ocena dobra 61-70% - ocena dost. plus 51-60% - ocena dostateczna 0-50% - ocena niedostateczna Zaliczenie przedmiotu: - dwie prace metodyczne (projektowe); - aktywność na ćwiczeniach, - samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.