Aktywność informatyczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3IBH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Aktywność informatyczna dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - Dostarczenie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej z dziećmi. - Wskazanie rozwiązań metodycznych wzbogacających warsztat pracy pedagogicznej przyszłych nauczycieli związanych z aktywnością informatyczną dziecka. - Zapoznanie z uporządkowaną i pogłębioną wiedzą na temat możliwości stosowania mediów w edukacji wczesnoszkolnej oraz ich wpływie na efekty uczenia się dzieci. - Wdrażanie do animacji prac nad rozwojem uczestników procesu edukacyjno-wychowawczego oraz wspierania ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy z wykorzystaniem mediów poprzez kompetentny ich dobór do realizowanych treści kształcenia. - Rozwijanie zaangażowania w projektowaniu działań pedagogicznych z wykorzystaniem mediów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Rok studiów/ semestr - 1 rok PiW SJ sem. letni Moduł ogólnouczelniany - stac. jednolite. kier. PiW Liczba godzin dydaktycznych – 10 godz. wykładów, 20 godzin ćwiczeń. Punkty ECTS: 2 Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz technologii informacyjnych. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 10 godz. Udział w ćwiczeniach – 20 godz. Udział w konsultacjach – 5 godz. Przygotowanie do zajęć – 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 15 godz. Razem: 60 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS o charakterze praktycznym: 30 godz. – 1 ECTS |
Literatura: |
• Aftab P., Internet a dzieci: uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003. • Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa 2014. • Basaj H. i inni, Wykorzystanie nowych technologii na etapie edukacji wczesnoszkolnej, Poradnik dla nauczyciela, OEIiZK, Warszawa 2009. • Bogunia-Borowska M. (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydaw. UJ, Kraków 2006. • Chudziński E. (red.)., Słownik wiedzy o mediach, Wyd. ParkEdukacja, Bielsko-Biała 2007. • Danowski B., Krupińska A., Dziecko w sieci, Wydaw. Helion, Gliwice 2007. • Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowanie, Wyd. „Impuls”, Kraków 2010. • Fiołek-Lubczyńska B., Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004. • Flynn D., Tworzenie cyfrowego wideo, Helion, Gliwice 2002. • Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. • Gajek E., Poszytek P., e-Twinning drogą do edukacji przyszłości, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009. • Huk T., Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008. • Izdebska J., Sosnowski T. (red.), Dziecko i media elektroniczne: nowy wymiar dzieciństwa. T. 1, Telewi¬zja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej, Trans Humana, Białystok 2005. • Juszczyk S. (red.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, Wyd. Adam Marszałek", Toruń 2005. • Juszczyk S., Polewczyk I. (red.), Media wobec wielorakich potrzeb dziecka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005. • Kandzia J., Kształtowanie wartości dydaktycznych i wychowawczych w procesie edukacji matematycznej z wykorzystaniem technik multimedialnych, Impuls, Kraków 2011. • Kandzia J., Edukacja matematyczna a cywilizacja cyfrowa : podmioty kształcenia wobec wyzwań technologii informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego, Warszawa 2016. • Laniado N., Gry komputerowe. Internet i telewizja : co robić, gdy nasze dzieci są nimi zafascynowane, Wydawnictwo eSPe, Kraków 2006. • Łaciak B. (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Wydaw. ISP, Warszawa 2003. • Majewska-Pyrkosz E., Multibook – nowe narzędzie nauczyciela i ucznia na pierwszym etapie edukacji. Potencjał nowoczesnych technologii w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej [w:] M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Impuls, Kraków 2015. • Miczka-Pajestka M., Alfabetyzm medialny w kulturze konwergencji. Dzieci i ich kompetencje odbiorcze, MEDIA I SPOŁECZEŃSTWO nr 2/2012. • Morbitzer J., Refleksje pedagogiczne na temat intelektualnej kondycji cyfrowych tubylców, „Psychologia Wychowawcza” nr 5 2014, s. 115-130. • Noga H., Wychowawcze aspekty „rewolucji informatycznej”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008. • Obem A., Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko, Fundacja Panoptykon, Warszawa 2015. • Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A. (red.), Edukacja małego dziecka. Wybrane obszary aktywności p. red. (ostatni rozdział). • Ostrowska M., Sterna D., Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015. • Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M., Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa 2015. • Przybysz-Zaremba M., Internet zagrożeniem dla dzieci i młodzieży [w:] M. Jezieński (red.), Nowe media w systemie komunikowania: edukacja, cyfryzacja, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. • Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013. • Stachera H., Kijo A., Wilińska J., Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014. • Szymanke V., (red.), Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2013. • Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010. • Tuszyńska-Bogucka W. (red.), Media - przyjaciel czy wróg dziecka?: program informacyjno-edukacyjny, Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPi2, Poznań 2006. • Wenta K., Technologia informacyjna w edukacji dziecka, „Edukacja Humanistyczna” nr 2 (29), Szczecin 2013 |
Efekty uczenia się: |
Student: • Ma wiedzę dotyczącą zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii zwłaszcza w odniesieniu do umiejętności informatycznych (KA7_WG6) • Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej, technologii informacyjnej (KA7_WG7) • Ma wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie aktywności informatycznej dziecka (KA7_WG12) • Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów w kontekście aktywności informatycznej (KA7_UO1) • Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci w edukacji informatycznej (KA7_WG9) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, pokaz, metody problemowe, metody praktyczne Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie zaliczenia projektu jako pracy grupowej. Zaliczenie wykładów na podstawie pracy pisemnej w formie eseju. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.