Edukacja informatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3IBI | Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja informatyczna | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem.letni Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
||
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem i celem przedmiotu jest wzbogacenie wiedzy studenta oraz rozwinięcie jego umiejętności merytorycznych i metodycznych w zakresie wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie realizacji treści kształcenia na etapie edukacji wczesnoszkolnej. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zakłada się rozwijanie wiedzy i umiejętności studenta, niezbędnych do: - realizacji zajęć kształtujących wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu celowego oraz właściwego posługiwania się przez nich typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych, oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji; - stwarzania sytuacji problemowych oraz inspirowania i angażowania uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego; - rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnym z zastosowaniem oraz bez wykorzystania komputera; - integrowania zajęć edukacji informatycznej z elementami innych edukacji, jak i z aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi; - promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych. |
||
Literatura: |
PODSTAWOWA: - Freedman, A (2004). Encyklopedia komputerów. Helion: Gliwice - Gałązka, E., Mastalerz, E. (2002). Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. - Kuźmińska-Sołśnia, B., Ziębakowska-Cecot, K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (07.02.19). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20. - Kwiatkowska, A. B., Sysło M. (red.). (2014). Informatyka w edukacji. Informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. - Myśliwiec, K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (07.02.19). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6. - Noga, H. (2010). Metodyka edukacji techniczno-informatycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. UZUPEŁNIAJĄCA: - Freedman, A (2004). Encyklopedia komputerów. Helion: Gliwice. - Jaronicki, A. (2016). Abc MS Office 2016 PL. Helion: Gliwice. - Wróblewski, P. (2013). MS Office 2013/365 PL w biurze i nie tylko. Gliwice: Helion. - Wróblewski, P. (2016). Abc komputera. Gliwice: Helion. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań w zakresie edukacji informatycznej – norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w realizacji zajęć z wykorzystaniem sprzętu i oprogramowania komputerowego na etapie edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG7) 2. Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania gier komputerowych w procesie wychowania i kształcenia dzieci poprzez zabawę (KA7_WG9). 3. Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu zajęć edukacji informatycznej prowadzonych na etapie wczesnoszkolnym (KA7_WG12) Umiejętności: 1. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk oraz wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się z wykorzystaniem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów (KA7_UW6) 2. Identyfikuje naturalne, spontaniczne zachowania dzieci/uczniów jako sytuacje dydaktyczne; generuje oryginalne rozwiązania z zastosowaniem sprzętu i oprogramowania komputerowego (KA7_UW7). 3. Rozwija kompetencje informacyjne, w tym informatyczne uczniów oraz umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (KA7_UO1) Kompetencje społeczne: 1. Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych (w obszarze edukacji informatycznej), wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy (KA7_KO2) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: kolokwium pisemne Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie na podstawie oceny efektów pracy indywidualnej, aktywności podczas zajęć oraz odpowiedzi ustnych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Adam Naruszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem i celem przedmiotu jest wzbogacenie wiedzy studenta oraz rozwinięcie jego umiejętności merytorycznych i metodycznych w zakresie wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia na etapie edukacji wczesnoszkolnej | |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zakłada się rozwijanie wiedzy i umiejętności studenta, niezbędnych do: - realizacji zajęć kształtujących wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu celowego oraz właściwego posługiwania się przez nich typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych, oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji; - stwarzania sytuacji problemowych oraz inspirowania i angażowania uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego; - rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnym z zastosowaniem oraz bez wykorzystania komputera; - integrowania zajęć edukacji informatycznej z elementami innych edukacji, jak i z aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi; - promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych. | |
Literatura: |
Podstawowa: - Freedman, A (2004). Encyklopedia komputerów. Helion: Gliwice - Gałązka, E., Mastalerz, E. (2002). Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. - Kuźmińska-Sołśnia, B., Ziębakowska-Cecot, K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (07.02.19). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20. - Kwiatkowska, A. B., Sysło M. (red.). (2014). Informatyka w edukacji. Informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. - Myśliwiec, K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (07.02.19). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6. Noga, H. (2010). Metodyka edukacji techniczno-informatycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Uzupełniająca: - Freedman, A (2004). Encyklopedia komputerów. Helion: Gliwice. - Jaronicki, A. (2016). Abc MS Office 2016 PL. Helion: Gliwice. - Wróblewski, P. (2013). MS Office 2013/365 PL w biurze i nie tylko. Gliwice: Helion. Wróblewski, P. (2016). Abc komputera. Gliwice: Helion. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.