Podstawy edukacji informatycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JBA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji informatycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Rok studiów /semestr Pedagogika - stac. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, 5-letnie jednolite studia 1rok I stop. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godzin - ćwiczenia 15 godzin - wykłady Celem zajęć jest: - nabycie przez studentów umiejętności bezpiecznego posługiwania się komputerem i jego oprogramowaniem oraz szerokiego wykorzystania sieci komputerowej, - opanowanie komunikacji za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych, - nabycie przez studenta umiejętności efektywnego wyszukiwania, gromadzenia i przetwarzanie informacji z różnych źródeł oraz opracowywania za pomocą komputera dydaktycznych materiałów multimedialnych, - nauka rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego, - nauka efektywnego wykorzystania komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań podopiecznych, - zdobycie informacji przez studentów z zakresu oceny zagrożeń i ograniczeń w zakresie wykorzystania informatyki w procesie nauczania-uczenia się, Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: pogadanka, wykład, ćwiczenia praktyczne, pokaz, projekt, praca z tekstem, zaliczenie na ocenę (realizacja przez studenta 3 komponentów), Punkty ECTS - 3,00 Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach - 15h; Udział w wykładach - 15h; Przygotowanie się do zajęć - 15h; Konsultacje - 10h; Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych i końcowego - 10h. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40h o charakterze praktycznym 40h |
Literatura: |
Wykład: 1. Baron – Polańczyk E., Dydaktyczna użyteczność komputerów, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. 2. Baron – Polańczyk E., Projektowanie w komputerowym wspomaganiu procesu dydaktycznego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011. 3. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009. 4. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 5. Król R., Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia, Oficyna wydawnicza Impuls, SOWA, Kraków 2007. 6. Laniao N., Pietra G., Gry komputerowe, Internet i telewizja, Wydawnictwo eSPe, Kraków 2006. 7. Lewowicki T., Siemieniecki B., Technologie edukacyjne w wymiarze praktycznym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. 8. Morbitzer J., Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, [w:] J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek-Media-Edukacja, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2012. 9. Siemieniecki B., Komputer w edukacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997. 10. Tanaś M., Edukacyjne zastosowanie komputerów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997. Ćwiczenia: 1. Bobko K., Bubula M., Marek J., Sala W., Wójciak P. (2018). Programowanie i robotyka w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pobrane z: http://mcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2019/05/Programowanie.pdf (05.02.21). 2. Danieluk M. (2019). Tik w pigułce : narzędziownik nauczyciela. Poznań: Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o. 3. Kuźmińska-Sołśnia B., Ziębakowska-Cecot K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20. 4. Myśliwiec K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (05.02.21). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6. WYBRANE MATERIAŁY BIBLIOTEKI CYFROWEJ OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI 1. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze (zestaw 1, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (18.02.21). 2. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Rozwijanie myślenia algorytmicznego dzieci młodszych poprzez gry i zabawy oraz dostosowane do ich wieku narzędzia TIK (zestaw 1, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/933/INF_1_2.pdf (18.21.21). 3. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Ekspresja artystyczna dzieci młodszych z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (zestaw 1, zeszyt 3). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/934/INF_1_3.pdf (18.21.21). 4. Stachera H., Kijo A., Wilińska J. (2014) Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne? Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/678/jak+pomagac+uczniom+rozwijac+uzdolnienia+informatyczne%281%29.pdf (01.02.21). 5. Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej – wyzwania (zestaw 2, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/935/INF_2_1.pdf (18.02.21). 6. Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (zestaw 2, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/936/INF_2_2.pdf (18.02.21). MATERIAŁ POMOCNICZY Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Do pobrania z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf (05.02.21). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KA7_WG6 - Ma wiedzę dotyczącą zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii KA7_WG11 - Ma wiedzę dotyczących różnych dziedzin wiedzy zapewniającą konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka Umiejętności KA7_UW3 - Wykorzystuje wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych KA7_UW4 - Skutecznie wykorzystuje TIK w pracy badawczej i dydaktyczne KA7_UO1 - Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów Kompetencje społeczne KA7_KO1 - Projektuje i wdraża działania innowacyjne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.