Aktywność językowa i czytelnicza dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JBL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Aktywność językowa i czytelnicza dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi. Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi. Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka. |
Pełny opis: |
Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi. Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka. Przedmiot ma na celu: - ukazanie sposobów rozwijania twórczej aktywności językowej dzieci w wieku przedszkolnymi i młodszym wieku szkolnym; - rozwijania zainteresowań czytelniczych dziecka; -ukazanie form inicjacji czytelniczej; -ukazanie możliwości wykorzystywania różnych typów tekstów literckich w pracy z dziećmi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -omównienie przykładów dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej - ukazanie możliwości zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci; |
Literatura: |
Baluch A., 2008, Od form prostych do arcydzieła, WnAP, Kraków. Barańska M., Historyjki piosenkowo – obrazkowe Bogdanowicz i inni, Od wierszyka do rysunku Borawska Katarzyna. 2004. Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną. Białystok: Trans Humana. Chauvel, Michel, Gry i zabawy w przedszkolu Cybulska i inni, Inscenizowanie zabaw na podstawie literatury dziecięcej Czelakowska D., 1996, Twórczość a kształcenie języka dziecka w wieku wczesnoszkol- nym, „Impuls”, Kraków. Czelakowska D., 2007, Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji, „Impuls”, Kraków. Czelakowska Danuta. 2013. Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls. Duraj-Nowakowa Krystyna. 1998. Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Impuls. Przetacznikowa Maria. 1973. Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Warszawa Dyduch B., 2007, Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, WnAP, Kraków. Filipiak E., 2001, Metody i techniki stymulowania aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, w: Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka eduka- cyjna w zmieniającej się Europie. Kształcenie języka ojczystego dziecka, t. 1, red. M. T. Michalewska, M. Kisiel, „Impuls”, Kraków. Filipiak E., Smolińska-Rębas H., 2000, Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz. Frankiewicz W., 1983, Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, WSiP, Warszawa. Gąsiorek K., 1999, Zabawy w tworzenie języka (słowotwórcze możliwości i skłonności dzieci jedenastoletnich), w: Stymulacyjna i terapeutyczna funkcja zabawy, red. M. Kielar-Turska, B. Muchacka, O cyna Wydawniczo-Poligra czna „Agat- Print”, Kraków. Gąsiorek K., 2006, Tworzenie wyliczanek i rymowanek jako przejaw językowej kre- atywności dziecka w wieku przedszkolnym, w: Wspieranie dziecięcej kreatywności, red. B. Muchacka, J. Kurcz, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz. Gąsiorek K., 2008, Twórcza aktywność językowa dzieci dziewięcioletnich (na przy- kładzie swobodnych tekstów), w: Kultura – aktywność artystyczna dziecka, red. B. Muchacka, R. Ławrowska, ZamKor, Kraków Gellner D., Deszczowy król. Teatrzyki dziecięce Guillamond, Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej Kapica G., 1990, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa. Kida J., 1997, Rozwój twórczej aktywności językowej w procesie nauczania, w: Dyskurs edukacyjny, red. T. Ri el, J. Ożdżyński, Kraków. Kotowska, Rymowanki wrażliwe na tematy kłopotliwe. Wiersze terapeutyczne. Kowalikowa J., 2004, Tekst cudzy – tekst własny, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, UnIVERSITAS, Kraków Kraków. Myrdzik B., 1995, Rola dramy w kształceniu polonistycznym, w: Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Wydawnictwo UMCS, Lublin. Kruk, Książka w pracy wychowawczej przedszkola Kujawiński J., 1990, Rozwijanie aktywności uczniów klas początkowych, WSiP, Warszawa. Megrier, Zabawy teatralne w przedszkolu Misiurska A., Zróbmy teatrzyk lalkowy Mnich M., 2002, Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Impuls”, Pawlak B., Struzik A., 2002, Metody aktywizujące w pracy nauczyciela i uczniów klas początkowych, w: Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I–III, red. I. Adamek, WnAP, Kraków Sokolińska Brygida. 2012. Aktywność własna dziecka jako podstawa jego rozwoju. Uszyńska-Jarmoc Janina. 2003. Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; KA7_WG7 student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci; KA7_WG12 student zna i rozumie zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji; KA7_UO1 student potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywizujące, podające |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.