Edukacja artystyczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JBN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja artystyczna dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów – przyszłych nauczycieli do wspierania aktywności artystycznej dziecka z uwzględnieniem posiadanych przez niego zdolności i zainteresowań. W ramach przedmiotu studenci rozwiną umiejętności tworzenia środowiska uczenia się umożliwiającego swobodny i wszechstronny rozwój różnych form działalności artystycznej dzieci. Podstawowym założeniem przedmiotu jest zdobywanie przez studentów wiedzy dotyczącej istoty tworzenia sytuacji sprzyjających rozwijaniu edukacji artystycznej dziecka. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika ECTS: 4 punkty Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł _9 Sposoby wspierania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Rok studiów /III rok/ I semestr Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej Liczba godzin dydaktycznych – 45 godzin, w tym: 15 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń Bilans nakładu pracy studenta –30 godz. ćwiczenia, 15 godz. wykłady, 5 godzin konsultacje indywidualne, 50 godzin – praca własna studenta Wskaźniki ilościowe – 50 godzin – 2 punkty – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 50 godzin – 2 punkty – praca własna studenta, w tym: czytanie wskazanej literatury, przygotowanie projektu zaliczeniowego, przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowej Metody dydaktyczne – metoda problemowa, burza mózgów, metoda projektowa, wykład, dyskusja |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kołodziejski, M., Szymańska, M. (2011). Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje. Płock: PWSZ. Krauze – Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach twórczości dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kwiatkowska-Tybulewicz, B. (2016). Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Leszczyński, G., Karasińska, M. (2009). Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej. Poznań: Centrum Sztuki Dziecka. Leżańska, W. (1990). Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych. Katowice: „Śląsk”. Mazur, A., Tarasiuk, R. (2014). Interpretacje i inspiracje do edukacji artystycznej. Lublin: UMCS. Pankowska, K. (2010) (red.). Sztuka i Wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Pankowska, K. (2013). Kultura-sztuka-edukacja w świecie zmian. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego: zarys problematyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Literatura uzupełniająca: Krasoń, K. Mazepa-Domagała, B. (red.). (2008). Wyrazić i odnaleźć siebie czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii. Mysłowice-Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Krasoń, K. Mazepa-Domagała, B., Wąsiński, A. (red.). (2009). Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju. Bielsko-Biała- Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej. Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B. (2003). Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice: Oficyna Wydawnicza „Librus”. Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B. (red.) (2004). Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty- inspiracje-obszary realizacji. Katowice: Oficyna Wydawnicza „Librus”. Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B. (red.). (2006). W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące. Mysłowice-Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B.(red.).(2007). Oblicza sztuki dziecka. W poszukiwaniu istoty ekspresji. Mysłowice-Katowice Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B.,(red.) (2005). Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja-samorealizacja- wsparcie, Mysłowice- Katowice: Wyd. „Librus”; GWSP. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Student: -potrafi odnieść poznawane metody rozwoju artystycznego do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; (KA7_WG1); -zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w organizowaniu zajęć artystycznych stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; (KA7_WG6); -potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska sprzyjającego rozwojowi artystycznemu dzieci, z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości (KA7_UW3); -potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów organizowanych zajęć artystycznych (KA7_UW4); -jest gotów do rozwijania postaw twórczych dzieci wobec kultury i sztuki (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: ćwiczenia – zaliczenie na ocenę; Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: - obecność na zajęciach - samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), - samoocena efektów pracy zespołowej, - ocena za projekt. Wykład - zaliczenie na ocenę Zaliczenie pisemne – praca pisemna (zadanie problemowe) Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% – ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.