Podstawy edukacji społeczno - przyrodniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JEA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji społeczno - przyrodniczej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi merytoryczne przygotowanie do realizacji przedmiotu edukacja społeczno-przyrodnicza. Zakres treściowy dotyczy tych zagadnień z botaniki, zoologii, ekologii, nauki o człowieku oraz nauk społecznych, które znajdują swe odzwierciedlenie w efektach zawartych w podstawie programowej odnośnie do edukacji przyrodniczej i społecznej oraz tematyce programowej, zawartej w programach kształcenia zintegrowanego. |
Pełny opis: |
Zakres treści przedmiotu określony przez tematykę wykładów i ćwiczeń: Wykłady (15 h) 1. Idea edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako podstawa budowania koncepcji kształcenia przyrodniczego dzieci 2. Opis i porządkowanie świata roślin i zwierząt 3. Organizmy żywe i ich środowisko życia 4. Przystosowanie się organizmów do środowiska życia 5. Ekosystem – równowaga ekologiczna w przyrodzie i jej znaczenie 6. Charakterystyka biocenoz występujących w programach kształcenia klas I-III 7. Zjawiska fenologiczne w przyrodzie 8. Ochrona przyrody - główne założenie edukacji przyrodniczej Tematyka ćwiczeń: 1. Obserwacje i proste doświadczenia przyrodnicze, analiza i wiązanie przyczyny ze skutkiem; zależności i cykle w przyrodzie ożywionej i nieożywionej. 2. Rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Charakterystyka ekosystemów: park, las, pola, sad, ogród. Życie w wybranych ekosystemach: wodnym, lądowym, powietrznym – przystosowanie. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w naturze. 3. Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych i ze strony człowieka; Sposoby zachowania się w przypadku zjawisk takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód. Zachowanie w parku i w lesie, Pomaganie zwierzętom zimą i w upalne lato (podstawowe informacje) 4. Krainy geograficzne Polski. Pojęcie krajoznawstwa i jego rola we współczesnym społeczeństwie. Natura 2000. Terenowe ścieżki przyrodnicze. Parki krajoznawcze w Polsce. 5. Pojęcia przyrodnicze – tworzenie słowników dla dzieci dotyczących wybranych zagadnień programowych. 6. Nauka o człowieku. Wprowadzenie tematyki powstania i rozwoju człowieka. Analiza dostępnych materiałów metodycznych (książek, prezentacji, filmów). Zasady przygotowania przystępnych dla dzieci odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania ludzkiego organizmu. 7. Przyroda ożywiona wokół nas – specyfika przygotowania dzieci do poznawania roślin i zwierząt w najbliższym otoczeniu. Poznanie najczęściej występujących roślin i zwierząt oraz gatunków chronionych; Gatunki roślin i zwierząt pod ochroną. Sposoby przedstawiania dzieciom informacji o przyrodzie ożywionej – opis wybranych gatunków roślin i zwierząt. 8. Rekapitulacja i zaliczenie przedmiotu. 3 pkt ECTS 75 godz. niezbędne na osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, w tym: 30 godzin w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, 40 godz. praca własna - przygotowanie się do zajęć (lektura własna, przygotowanie prac zaliczeniowych, projektów itp.) 2.konsultacje 3. zaliczenie przedmiotu |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Tuszyńska L. (2018). Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018 Parlak, M. (2012) Wiedza przyrodnicza uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2012. Symonides E. (2008). Ochrona przyrody Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Dyduch-Falniowska A. (red.) (2001). Mówić o przyrodzie : zintegrowana wizja przyrody (podręcznik dla studentów). Kraków : Instytut Ochrony Przyrody PAN Literatura uzupełniająca: Głowaciński Z. 2007. Ochrona przyrody – czym jest, jej cele i formy. W: M. Grzegorczyk (red.) Integralna ochrona przyrody. Instytut ochrony Przyrody PAN Kraków. Majcher, I. Suska-Wróbel R. (2005) Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci dziewięcioletnich. Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
Efekty uczenia się: |
Zakładane efekty uczenia się – Student: KA7_WG11 Ma wiedzę dotyczących różnych dziedzin wiedzy zapewniającą konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka KA7_WK9 Ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących KA7_UO1 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów KA7_UO4 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów KA7_UU2 Tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje proces oceniania do motywowania dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizuje ich skuteczność oraz modyfikuje działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia terenowe Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%). Zaliczenie obejmuje treści z wykładów. Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Agata Preuss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Agata Preuss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.