Edukacja społeczno-przyrodnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JEB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja społeczno-przyrodnicza |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Do realizacji przedmiotu niezbędne jest posiadanie przez Studenta wiedzy i umiejętności z biologii, geografii, historii i wiedzy o społeczęństwie w zakresie przewidzianym efektami szkoły średniej. Wskazane są osiągnięte efekty uczenia się z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki, dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu ma służyć opanowaniu przez Studentów sposobów wykorzystywania wiedzy merytorycznej o środowisku przyrodniczym i społecznym do projektowania zajęć dydaktycznych w klasach I–III szkoły podstawowej oraz służyć nabyciu umiejętności organizacji zajęć badawczych umożliwiających zrozumienie otaczającego środowiska, czy realizację w podejmowanych działaniach edukacyjnych idei zrównoważonego rozwoju rozwoju. Student będzie projektował rozwiązania metodyczne służące zrozumieniu przez uczniów klas 1-3 zjawisk społecznych oraz działań na rzecz środowiska społecznego o przyrodniczego. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii, geografii i historii (na poziomie szkoły średniej) 15 godzin wykładów, 20 godzin ćwiczeń Tematyka wykładów: 1. Miejsce edukacji środowiskowej w edukacji elementarnej – 2h 2. Praca nad pojęciami z zakresu edukacji przyrodniczej i społecznej - 2h 3. Rozwijanie umiejętności w ramach edukacji społeczno-przyrodniczej -2h 4. Upodobnienie nauczania do procesu badania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – 2h 5. Środowisko społeczne dziecka -2h 6. Edukacja geograficzna i historyczna w kształceniu zintegrowanym – 2h 7. Edukacja ekologiczna w nauczaniu początkowym – 2h 8. Aktywność dzieci w ramach edukacji społeczno-przyrodniczej-1 h Tematyka ćwiczeń: 1. Treści nauczania edukacji przyrodniczej i społecznej w edukacji elementarnej (analiza podstawy programowej i programów kształcenia). 2. Pojęcia (rzeczy, procesy, zjawiska) w treściach edukacji przyrodniczej. 3. Nabywanie umiejętności - działalność praktyczna uczniów. 4. Stosowanie badania w edukacji przyrodniczej 5. Wycieczka w realizacji treści przyrodniczych i geograficznych. 6. Realizacja treści społecznych i historycznych w klasach I-III 7. Realizacja treści historycznych i geograficznych w klasach I-III 8. Rozwijanie ciekawości poznawczej w zakresie ed. przyrodniczej i społecznej metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia punkty ECTS - 3 udział w wykładach - 15 udział w zajęciach (ćwiczeniach, laboratoriach.) - 15 przygotowanie do zajęć (ćwiczeniach,, lektoraty i in.) - 15 przygotowanie eseju/pracy pisemnej - 7 przygotowanie do egzaminu - 20 egzamin - 2 udział w konsultacjach - 1 Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 (2 pkt ECTS) o charakterze praktycznym - 95 (3 pkt ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków, 2005 Pituła B., Grzyb B., Morgała M.(2021) Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - ćwiczenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Gąsiorek K., Paśko I. (red.) (2012) Poznawanie świata w edukacji dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Sobierańska D., (2014) Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole [w] D. Klus-Stańska (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków. Budniak A., Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice, 2009 Walosik A., Żeber-Dzikowska I. (red) (2020) Edukacja przyrodnicza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2020. Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Żuchelkowska, K. (2015) Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Wagner, M. (2013) Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody. Kielce: Wydawnictwo Jedność, Literatura uzupełniająca Adamek I., Pawlak B. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków,2012 Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk, 2008. Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia (red) E Arciszewska, St. Dylak, Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
W wyniku realizacji przedmiotu Student zna i rozumie: KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; KA7_WG6 - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; KA7_UW3 - wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy; KA7_UW4 - dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; KA7_UW6 - funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy KA7_ KO3 -rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk; |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia terenowe Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach (90%). Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów za wyznaczone zadania: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.