Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja społeczno-przyrodnicza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-3JEB
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja społeczno-przyrodnicza
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Do realizacji przedmiotu niezbędne jest posiadanie przez Studenta wiedzy i umiejętności z biologii, geografii, historii i wiedzy o społeczęństwie w zakresie przewidzianym efektami szkoły średniej. Wskazane są osiągnięte efekty uczenia się z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki, dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu ma służyć opanowaniu przez Studentów sposobów wykorzystywania wiedzy merytorycznej o środowisku przyrodniczym i społecznym do projektowania zajęć dydaktycznych w klasach I–III szkoły podstawowej oraz służyć nabyciu umiejętności organizacji zajęć badawczych

umożliwiających zrozumienie otaczającego środowiska, czy realizację w podejmowanych działaniach edukacyjnych idei zrównoważonego rozwoju rozwoju. Student będzie projektował rozwiązania metodyczne służące zrozumieniu przez uczniów klas 1-3 zjawisk społecznych oraz działań na rzecz środowiska społecznego o przyrodniczego.

Pełny opis:

Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii, geografii i historii (na poziomie szkoły średniej)

15 godzin wykładów, 20 godzin ćwiczeń

Tematyka wykładów:

1. Miejsce edukacji środowiskowej w edukacji elementarnej – 2h

2. Praca nad pojęciami z zakresu edukacji przyrodniczej i społecznej - 2h

3. Rozwijanie umiejętności w ramach edukacji społeczno-przyrodniczej -2h

4. Upodobnienie nauczania do procesu badania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – 2h

5. Środowisko społeczne dziecka -2h

6. Edukacja geograficzna i historyczna w kształceniu zintegrowanym – 2h

7. Edukacja ekologiczna w nauczaniu początkowym – 2h

8. Aktywność dzieci w ramach edukacji społeczno-przyrodniczej-1 h

Tematyka ćwiczeń:

1. Treści nauczania edukacji przyrodniczej i społecznej w edukacji elementarnej (analiza podstawy programowej i programów kształcenia).

2. Pojęcia (rzeczy, procesy, zjawiska) w treściach edukacji przyrodniczej.

3. Nabywanie umiejętności - działalność praktyczna uczniów.

4. Stosowanie badania w edukacji przyrodniczej

5. Wycieczka w realizacji treści przyrodniczych i geograficznych.

6. Realizacja treści społecznych i historycznych w klasach I-III

7. Realizacja treści historycznych i geograficznych w klasach I-III

8. Rozwijanie ciekawości poznawczej w zakresie ed. przyrodniczej i społecznej

metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia

punkty ECTS - 3

udział w wykładach - 15

udział w zajęciach (ćwiczeniach, laboratoriach.) - 15

przygotowanie do zajęć (ćwiczeniach,, lektoraty i in.) - 15

przygotowanie eseju/pracy pisemnej - 7

przygotowanie do egzaminu - 20

egzamin - 2

udział w konsultacjach - 1

Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 (2 pkt ECTS)

o charakterze praktycznym - 95 (3 pkt ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków, 2005

Pituła B., Grzyb B., Morgała M.(2021) Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - ćwiczenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Gąsiorek K., Paśko I. (red.) (2012) Poznawanie świata w edukacji dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Sobierańska D., (2014) Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole [w] D. Klus-Stańska (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków.

Budniak A., Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice, 2009

Walosik A., Żeber-Dzikowska I. (red) (2020) Edukacja przyrodnicza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2020.

Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Żuchelkowska, K. (2015) Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Wagner, M. (2013) Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody. Kielce: Wydawnictwo Jedność,

Literatura uzupełniająca

Adamek I., Pawlak B. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków,2012

Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk, 2008.

Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia (red) E Arciszewska, St. Dylak, Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

W wyniku realizacji przedmiotu Student zna i rozumie:

KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

KA7_WG6 - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

KA7_UW3 - wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne

sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z

uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych

dzieci lub uczniów oraz grupy;

KA7_UW4 - dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz

metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;

KA7_UW6 - funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy

KA7_ KO3 -rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania

współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk;

Metody i kryteria oceniania:

wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia terenowe

Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach (90%). Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów za wyznaczone zadania:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
Prowadzący grup: Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Marta Makarewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
Prowadzący grup: Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Marta Makarewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)