Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Problematyka przedmiotu Adaptacja uczniów z doświadczeniem migracji dotyczy przynajmniej czterech grup dzieci: powracających z zagranicy, wyjeżdżających za granicę (z rodzin osiedleńczych), migrantów ekonomicznych np. z Ukrainy, Białorusi; uchodźców. Wyzwania i zadania edukacyjne wynikające z różnorodności dziecięcych doświadczeń wymagają analizy adekwatnie do każdej grupy. Coraz częściej w instytucjach edukacyjnych znajdują się dzieci mające doświadczenia migracyjne, w związku z czym przygotowanie przyszłych nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie wymaga uwzględnienia ich doświadczeń. |
Pełny opis: |
Zagadnienia I. Migracje powrotne 1. Skala zjawiska migracji powrotnych (w tym dzieci) w Polce i w województwie podlaskim (desk research) 2. Sytuacja migrantów powrotnych w Polsce - typologia migracji powrotnych - powrotny szok kulturowy - strategie radzenia sobie ze stresem i zmiany w obrębie tożsamości II. Czynniki ułatwiające proces powrotu z emigracji 1. Doświadczenia emigracyjne dzieci. 2. Trudności (w tym emocjonalne) dzieci w związku z doświadczeniem migracyjnym. 3. Związki dziecka z miejscem migracji w świetle teorii przywiązania. 4. Emigracja i powrót (przygotowanie do powrotu, pożegnanie, utrzymywanie kontaktu). III. Migracje powrotne dzieci 1. Doświadczenia dzieci i ich uwarunkowania (doświadczenia za granicą, ocena decyzji o powrocie, sieci społeczne) 2. Doświadczenia powrotne rodziców i ich uwarunkowania 3. Nauczyciel i jego poczucie kompetencji w pracy w dziećmi z rodzin powracających. IV. Adaptacja dzieci powracających z zagranicy do funkcjonowania w polskiej szkole - analiza indywidualnych przypadków doświadczeń w oparciu o literaturę przedmiotu, wywiady z rodzicami, nauczycielami). V. Funkcjonowanie dziecka w polskiej szkole po powrocie z zagranicy. - funkcjonowanie szkolne, trudności językowe, różnice programowe, ocenianie, różnice kulturowe, trudności emocjonalne, nierówne traktowanie w szkole VI. Rekomendacje Opracowanie rekomendacji dla rodziców Opracowanie rekomendacji dla szkoły (model norweski, angielski, hiszpański) Opracowanie rekomendacji dla dzieci i młodzieży Rekomendacje systemowe VII. Migracje osiedleńcze 1. Rozpoznanie doświadczeń emigracyjnych uczniów 2. Opracowanie rekomendacji dla rodziny osiedleńczej VIII. Dzieci migrantów ekonomicznych w polskiej szkole 1. Rozpoznanie doświadczeń migracyjnych uczniów 2. Opracowanie rekomendacji dla szkoły IX. Migracje uchodźcze i wynikające z nich potrzeby edukacyjne dzieci 1. Dziecięce doświadczenia wynikające z uchodźstwa (analiza indywidualnych przypadków doświadczeń w oparciu o literaturę przedmiotu, wywiady z nauczycielami) 2. Potrzeby edukacyjne dzieci uchodźców. 3. Analiza istniejących rekomendacji dla szkół |
Literatura: |
Cieślikowska, D. i Sarata, N. (2012). Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielokrotna.pdf. Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015). (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Jurek, A. (2015). Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dziecimi młodzieży. W: N. Klorek i K. Kubin (red.) Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, 27–64. Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. Klorek, N. (2015). Równe traktowanie w edukacji – przegląd rozwiązań zagranicznych wspierających edukację uczniów i uczennic innojęzycznych, Seria „Z teorią w praktykę” nr 2/2015, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/ FRS_SeriaT_Klorek_02.2015.pdf2015). Ślusarczyk M. (2014). Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych. Zeszyty Pracy Socjalnej, 3, 75–89. Ślusarczyk M., Pustułka P. (2017). Transnarodowość w przestrzeni domowej polskich rodzin w Norwegii. Studia Humanistyczne AGH, 16(1), 23–37. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, Dz.U. Nr 170, poz.1143. |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych typach migracji zagranicznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Student ma podstawową wiedzę o sytuacji życiowej, zwłaszcza edukacyjnej, dzieci mających doświadczenia migracyjne. Umiejętności Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji potrzeb dzieci znajdujących się w sytuacji powiązanej z ich migrowaniem; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej Kompetencje społeczne Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: -obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach; pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji; - aktywność i przygotowanie do zajęć - przygotowanie prezentacji w małych grupach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.