Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tematyka lokalna w edukacji dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-3XJCF
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tematyka lokalna w edukacji dzieci
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy historycznej, przyrodniczej i społecznej uwzględniającej specyfikę lokalną (regionu, własnej miejscowości) w przygotowaniu zajęć w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej.

Skrócony opis:
Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Nauk o Edukacji,

Katedra Edukacji Międzykulturowej i Elementarnej

Nazwa kierunku: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Kod przedmiotu: 380-DS5-3XJCF

Język przedmiotu: Język polski

Rok studiów /semestr: IV rok., PiW SJ, studia stacjonarne, semestr letni

Liczba punktów ECTS: 1.0

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia- 15 godzin

Literatura:

Literatura podstawowa:

 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa -Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

 Piotr Petrykowski, Edukacja regionalna, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I, Warszawa 2003, s. 968

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej [ Dz.U. 2017 poz. 356 ]

 Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

 Maria Mendel, Pedagogika miejsca wspólnego, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2018

 Kinga Gajda, Edukacja miejsca : nauka o lokalności i świecie [w:] Kozielska M., Zduniak A. (red.), Procesy edukacyjne w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego i zmian na rynku pracy, , Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2018

 Beata Anna Orłowska, Edukacja regionalna w wielokulturowej społeczności [w:] Edukacja elementarna w teorii i praktyce: kwartalnik dla nauczycieli, 1-2/2010, str. 34-42

 Irena Jarzyńska, Edukacja regionalna dzieci w procesie kształcenia zintegrowanego, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli”, nr 1-2, 2010, s. 79-91

 Urszula Namiotko, Spotkanie tradycji z nowoczesnością w procesie odczytywania historii miejsca. Ośrodek „Pogranicze-sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, [w:] M. Kochanowski, K. Kościewicz (red.) „Podlasie w literaturzeliteratura Podlasia (po 1989)”, Wydawnictwo Uniwersyteckie TRANS HUMANA, Białystok 2012, str. 329-343

 Kinga Gajda, Edukacja regionalna i lokalna, „Hejnał Oświatowy”, Nr 6-7 (184) 2019, s. 3-6

Adresy internetowe:

- www.pogranicze.sejny.pl – portal Ośrodka ,,Pogranicza – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach

Efekty uczenia się:

KA7_WG7 Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, niezbędną do realizacji treści programowych z tematyki lokalnej w edukacji dzieci;

Sposoby weryfikacji:

- aktywność na zajęciach

- scenariusz zajęć

KA7_WG9 Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci

Sposoby weryfikacji:

- aktywność na zajęciach

- scenariusz zajęć

KA7_WG12 Ma wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Sposoby weryfikacji:

- aktywność na zajęciach

- scenariusz zajęć

- prezentacja

KA7_WK7 Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań wzmacniających tożsamość lokalną dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi

Sposoby weryfikacji:

- aktywność na zajęciach

- praca warsztatowa

KA7_WK9 Ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących

Sposoby weryfikacji:

- aktywność na zajęciach

- praca warsztatowa

KA7_UW5 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania oraz adekwatnie do celów wychowania i kształcenia dobiera metody, tworzy, testuje i modyfikuje materiały dydaktyczne

Sposoby weryfikacji:

- scenariusz zajęć

- praca warsztatowa

KA7_UO7 Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska

Sposoby weryfikacji:

- aktywność na zajęciach

- praca warsztatowa

- prezentacja

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie ocen cząstkowych z niżej wymienionych zadań:

• ćwiczeń praktycznych (tworzenie scenariusza, prezentacja)

• oceniania ciągłego (aktywność na zajęciach)

• wypowiedzi ustnych (przewodnik po regionie, analiza tekstów)

Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach:

• konsultacji indywidualnych

• prac pisemnych

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 8

51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)