Metody badań ilościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-4IBM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań ilościowych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2. Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3. Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4. Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki szkolnej, która poddawana jest badaniom. 5. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; f) graficznego ilustrowania wyników badań; g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat); h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia jednolite Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 3 – przygotowanie kierunkowe Rok studiów /semestr: IV rok studiów/semestr 7 Przedmioty wprowadzające: podstawy pedagogiki; podstawy metodologii nauk społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów i 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 18g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 4g. Zaliczenie ćwiczeń – 1g. Zaliczenie wykładów – 1g. Przygotowanie do ćwiczeń – 10g. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 15g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 24 godz. (1 ECTS); o charakterze praktycznym - 25 godz. (1 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Privitera, G. (2018). Statistics for the Behavioral Sciences. SAGE. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind, N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: - zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, orientuje się w stanowiskach i podejściach metodologicznych, ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego (KA7_WG5); - posiada umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia pod względem planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania (KA7_UW2); - ustala obszary swojej pracy wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia (KA7_KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kowalczuk-Walędziak | |
Prowadzący grup: | Marta Kowalczuk-Walędziak, Katarzyna Szorc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; f) graficznego ilustrowania wyników badań; g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat); h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: drugi stopień Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Przedmioty wprowadzające: pedagogiką ogólna; metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 25g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5g. Zaliczenie ćwiczeń – 2g. Zaliczenie wykładów – 2g. Przygotowanie do ćwiczeń – 30g. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 15g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; o charakterze praktycznym - 45 godz. (Razem: 3 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind, N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łogwiniuk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łogwiniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; f) graficznego ilustrowania wyników badań; g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat); h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia jednolite Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 3 – przygotowanie kierunkowe Rok studiów /semestr: IV rok studiów/semestr zimowy Przedmioty wprowadzające: podstawy pedagogiki; podstawy metodologii nauk społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów i 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 18g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 4g. Zaliczenie ćwiczeń – 1g. Zaliczenie wykładów – 1g. Przygotowanie do ćwiczeń – 10g. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 15g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 24 godz. (1 ECTS); o charakterze praktycznym - 25 godz. (1 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind, N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.