Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-5JCB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student przystępujący do studiowania pedagogiki porównawczej powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, metodologii badań społecznych. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu, jako dyscypliny naukowej; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej i rzeczywistości wychowawczej na świecie; rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk edukacyjnych w ujęciu porównawczym i międzynarodowym. Student zdobywa wiedzę w zakresie: polityczno-ekonomicznych i kulturowo-społecznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie; specyfiki komparatystyki oświatowej jako samodzielnej dyscypliny naukowej, jej przedmiotu, celów, zadań i funkcji; teoretycznych założeń i metodologicznych podstaw międzynarodowych badań porównawczych; narzędzi porównawczych, czyli wskaźników rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych, oraz ich znaczenia w kreowaniu krajowej i międzynarodowej polityki oświatowej; analizy porównawczej europejskich i poza europejskich systemów oświatowych |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - stacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, międzynarodowa komparatystyka oświatowa; Rok studiów - 4 rok studiów jednolitych magisterskich Wymagania wstępne - Student przystępujący do studiowania pedagogiki porównawczej powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, metodologii badań społecznych. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów Metody dydaktyczne - metody podające, dyskusja, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia wykładów – 10 godzin; Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godzin i 0,5 pkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godzin i 0,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2011. Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011, (s. 143-161). Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa 2016. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa 2004, (część I, rozdz. 3; część III). Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2014. Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2018. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2012. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2010. Prokop J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Erica, Warszawa 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, GWP, Gdańsk 2006, (s. 49-105). Edukacyjne strony internetowe oraz aktualne materiały czasopiśmiennicze. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. KA7_WK7 Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów. KA7_UW1 Absolwent jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji. KA7_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe z przedmiotu w formie testu na platformie Blackboard. Opanowanie przez studenta wymaganego zakresu wiedzy i nabycie określonych umiejętności wskazanych w efektach uczenia się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.