Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literature for Children and Teenagers

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ERA-7GIA
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literature for Children and Teenagers
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children.


Aim of the course:

-to enrich students’ knowledge about literature for children and teenager known around the world;

- familiarize students with the most important issues related to the current social consciousness in contemporary literature and a book addressed to a young audience and its historical and cultural contexts;

- to develop student’s skills of aesthetic books valuation.

Skrócony opis:

The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children.

Pełny opis:

The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children.

Aim of the course:

-to enrich students’ knowledge about literature for children and teenager known around the world;

- familiarize students with the most important issues related to the current social consciousness in contemporary literature and a book addressed to a young audience and its historical and cultural contexts;

- to develop student’s skills of aesthetic books valuation.

Literatura:

- P. Ariés, History of childhood, 1995

- A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992

- B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne, Warszawa 1995

- R. Bly, Żelazny Jan, Poznań 2004

- J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985

- C.P. Estès, Biegnąca z wilkami, Poznań 2001

- M. Jonca, Enfants terribles, Wrocław 2005

- W. Kostecka, Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2010

- G. Lasoń-Kochańska, Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży, Słupsk 2012

- G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006

- G. Leszczyński, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010

- J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1989

- J. Ługowska, W Fantazjanie i gdzie indziej. Szkice o baśni literackiej, Wrocław 2006

- Joanna Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989

- P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008

- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Wrocław 2000

- V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX w., Toruń 2003

- V. Wróblewska, Od potworów do znaków pustych. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń 2014

- K. Zabawa, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 r. wobec kultury współczesnej, Kraków 2013

- Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Oprac. M.J. Kehily, przeł. M. Kościelniak, Kraków 2008

Efekty uczenia się:

FP1_W08

FP1_U01

FP1_U02

FP1_K01

Metody i kryteria oceniania:

activity during cours, preperatin of presentations

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Józefowicz
Prowadzący grup: Anna Józefowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children.

Pełny opis:

The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children.

Aim of the course:

-to enrich students’ knowledge about literature for children and teenager known around the world;

- familiarize students with the most important issues related to the current social consciousness in contemporary literature and a book addressed to a young audience and its historical and cultural contexts;

- to develop student’s skills of aesthetic books valuation.

Literatura:

- P. Ariés, History of childhood, 1995

- A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992

- B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne, Warszawa 1995

- R. Bly, Żelazny Jan, Poznań 2004

- J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985

- C.P. Estès, Biegnąca z wilkami, Poznań 2001

- M. Jonca, Enfants terribles, Wrocław 2005

- W. Kostecka, Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2010

- G. Lasoń-Kochańska, Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży, Słupsk 2012

- G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006

- G. Leszczyński, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010

- J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1989

- J. Ługowska, W Fantazjanie i gdzie indziej. Szkice o baśni literackiej, Wrocław 2006

- Joanna Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989

- P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008

- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Wrocław 2000

- V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX w., Toruń 2003

- V. Wróblewska, Od potworów do znaków pustych. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń 2014

- K. Zabawa, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 r. wobec kultury współczesnej, Kraków 2013

- Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Oprac. M.J. Kehily, przeł. M. Kościelniak, Kraków 2008

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Józefowicz
Prowadzący grup: Anna Józefowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)