Literature for Children and Teenagers
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ERA-7GIA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Literature for Children and Teenagers |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children. Aim of the course: -to enrich students’ knowledge about literature for children and teenager known around the world; - familiarize students with the most important issues related to the current social consciousness in contemporary literature and a book addressed to a young audience and its historical and cultural contexts; - to develop student’s skills of aesthetic books valuation. |
Skrócony opis: |
The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children. |
Pełny opis: |
The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children. Aim of the course: -to enrich students’ knowledge about literature for children and teenager known around the world; - familiarize students with the most important issues related to the current social consciousness in contemporary literature and a book addressed to a young audience and its historical and cultural contexts; - to develop student’s skills of aesthetic books valuation. |
Literatura: |
- P. Ariés, History of childhood, 1995 - A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992 - B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne, Warszawa 1995 - R. Bly, Żelazny Jan, Poznań 2004 - J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985 - C.P. Estès, Biegnąca z wilkami, Poznań 2001 - M. Jonca, Enfants terribles, Wrocław 2005 - W. Kostecka, Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2010 - G. Lasoń-Kochańska, Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży, Słupsk 2012 - G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006 - G. Leszczyński, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 - J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1989 - J. Ługowska, W Fantazjanie i gdzie indziej. Szkice o baśni literackiej, Wrocław 2006 - Joanna Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989 - P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008 - R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Wrocław 2000 - V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX w., Toruń 2003 - V. Wróblewska, Od potworów do znaków pustych. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń 2014 - K. Zabawa, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 r. wobec kultury współczesnej, Kraków 2013 - Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Oprac. M.J. Kehily, przeł. M. Kościelniak, Kraków 2008 |
Efekty uczenia się: |
FP1_W08 FP1_U01 FP1_U02 FP1_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
activity during cours, preperatin of presentations |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children. |
|
Pełny opis: |
The course presents the development of literature for children and young people in historical and problematic perspectives (basic trends, conventions and topics). The starting point is the cultural image of childhood in Western European civilization. Next, the genesis of literature in Europe (beginning of the 18th century) is discussed. Subsequent meetings devoted to the world fairy tales (the fairy tale brothers Grimm, Andersen). The important phenomena of our time will be discussed (literary fashions, anti-pedagogical trends, horrors), trends in current literature for children. Aim of the course: -to enrich students’ knowledge about literature for children and teenager known around the world; - familiarize students with the most important issues related to the current social consciousness in contemporary literature and a book addressed to a young audience and its historical and cultural contexts; - to develop student’s skills of aesthetic books valuation. |
|
Literatura: |
- P. Ariés, History of childhood, 1995 - A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992 - B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne, Warszawa 1995 - R. Bly, Żelazny Jan, Poznań 2004 - J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985 - C.P. Estès, Biegnąca z wilkami, Poznań 2001 - M. Jonca, Enfants terribles, Wrocław 2005 - W. Kostecka, Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2010 - G. Lasoń-Kochańska, Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży, Słupsk 2012 - G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006 - G. Leszczyński, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 - J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1989 - J. Ługowska, W Fantazjanie i gdzie indziej. Szkice o baśni literackiej, Wrocław 2006 - Joanna Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989 - P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008 - R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Wrocław 2000 - V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX w., Toruń 2003 - V. Wróblewska, Od potworów do znaków pustych. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń 2014 - K. Zabawa, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 r. wobec kultury współczesnej, Kraków 2013 - Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Oprac. M.J. Kehily, przeł. M. Kościelniak, Kraków 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.