Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-MN2-2GKJ
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura organizacyjna szkoły
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. MO niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Pedagogika, menadżer oświaty

2 rok 2 st.

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Wykład 10 godz.

Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja grupowa, praca z tekstem, konsultacje.

3 punkty ECTS

Udział w wykładach – 10 h, przygotowanie do zajęć – 20 h, udział w konsultacjach - 15 h, przygotowanie do egzaminu – 30 h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 h, 1p ECTS, o charakterze praktycznym 50 h, 2p ECTS

Literatura:

Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków 2011.

Augustyniak E. (red.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Kraków 2011.

Elsner D. (red.), Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Radom 1997 (wybrane teksty)

Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą. Warszawa 2006.

Hofstede G., Kultury i organizacje. Warszawa 2000.

Kwiatkowski S. M., Michalak J., (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce. Warszawa 2010.

Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków 2019.

Polak K., Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego. Kraków 2007.

Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002.

Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Warszawa 2002.

Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV .

Tołwińska B., Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In:

Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Foundation for the Development of the Education System, Key Concepts Series vol. 1, Warsaw 2018, pp. 194-213; ISBN 978-9949-29-023-9.

Tołwińska B., Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Białystok 2021.

Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Student:

ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych [KA7_WK2]

posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) [KA7_UK3]

ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań [KA7_UO2]

jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę [KA7_KK2]

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)