Mediacje w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-MN2-2GKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Mediacje w edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. MO niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów zachowań ludzkich z zakresu psychologii społecznej oraz funkcjonowania szkoły. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta umiejętności: rozpoznawania sporów szkolnych oraz możliwości ich bezstronnego rozstrzygania; analizy sytuacji konfliktowych w oświacie; praktycznego stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej (parafrazowania, klaryfikacji, itp.). Studenci nabędą umiejętność efektywnej organizacji mediacji, jako metody rozwiązywania konfliktów; umiejętność planowania działań mediacyjnych adekwatnie do sytuacji i indywidualnych możliwości stron konfliktu; umiejętność zarządzania konfliktem. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizacji mediacji rówieśniczych w placówkach oświatowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogikia Rok studiów/semestr: II rok II stopnia/ sem II Liczba godzin: 10 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, pogadanka, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz, symulacja mediacji, prezentacja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 10 h Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 15 h Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń: 10 h Konsultacje związane z przygotowaniem się do ćwiczeń i zaliczenia przedmiotu: 15 h Suma 50 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h - 1 ECTS - o charakterze praktycznym (samodzielna praca studenta): 25 h - 1 ECTS |
Literatura: |
Bargiel-Matusewicz K., Negocjacje i mediacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. Gmurzyńska E., Morek R.(red.), Mediacje –Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, wyd. II, Warszawa 2014. Górska A., Huryn W., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2007. Haeske U., Konflikty w życiu zawodowym: mediacja i trening w rozwiązywaniu problemów. Wyd. Jedność, Kielce, 2005. Hauk D., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji. Wyd. Jedność, wyd. II, Kielce 2003. Kamiński J., Negocjowanie, techniki rozwiązywania konfliktów. Poltext, Warszawa 2003. Moore Christopher W., Mediacje –praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer, Warszawa 2009. Morton Deutsch, Peter T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005. Palomares S., Akin T., Rozstrzyganie konfliktów: strategie, ćwiczenia i psychodrama dla dzieci . Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2007. Rosenberg M. B., Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa 2003. Rządca R. A., Wujec P., Negocjacje. PWE, Warszawa 1998. Vopel K. W, Kreatywne rozwiązywanie konfliktów: zabawy i ćwiczenia dla grup. Wyd. Jedność, Kielce, 2003. |
Efekty uczenia się: |
(KA7_WK1, KA7_UK1, KA7_UK3, KA7_KO1) W efekcie kształcenia Student KA7_WK1 - ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych KA7_UK1 -posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, KA7_UK3 - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) KA7_KO1 - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
warsztaty grupowe, projekt edukacyjny, dyskusja, ćwiczenia, metoda heurystyczna, rozmowa kierowana w toku konsultacji zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.