Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-MN2-2GKS
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. MO niestac.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studenta/studentki z istotą pojęcia jakości, jej koncepcji i funkcji, w kontekście zarządzania oświatą. Podczas zajęć analizie zostaną poddane systemy zarządzania jakością (łącznie z charakterystyką niezbędnych metod

i narzędzi).


Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

• doprowadzenie do poprawnego posługiwania się podstawowymi pojęciami o jakości oraz o zarządzaniu jakością;

• zapoznanie z funkcjami, zakresem i znaczeniem zarządzania jakością jako niezbędnych elementów sprawnego funkcjonowania nowoczesnej oświaty;

• doprowadzenie do rozumienia znaczenia jakości we współczesnym świecie;

• nabycie umiejętności poprawnego rozwiązywania wybranych problemów dotyczących narzędzi mających zastosowanie w zarządzaniu jakością;

• kształtowanie umiejętności stosowania właściwie dobranych metod i technik w zarządzaniu jakością w oświacie.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta/studentki z istotą pojęcia jakości, jej koncepcji i funkcji, w kontekście zarządzania oświatą. Podczas zajęć analizie zostaną poddane systemy zarządzania jakością (łącznie z charakterystyką niezbędnych metod i narzędzi).

Celem przedmiotu jest:

doprowadzenie do poprawnego posługiwania się podstawowymi pojęciami o jakości oraz o zarządzaniu jakością;

• zapoznanie z funkcjami, zakresem i znaczeniem zarządzania jakością jako niezbędnych elementów sprawnego funkcjonowania nowoczesnej oświaty;

• doprowadzenie do rozumienia znaczenia jakości we współczesnym świecie;

• nabycie umiejętności poprawnego rozwiązywania wybranych problemów dotyczących narzędzi mających zastosowanie w zarządzaniu jakością;

• kształtowanie umiejętności stosowania właściwie dobranych metod i technik w zarządzaniu jakością w oświacie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Stróżyński K., Jakość pracy szkoły praktycznie, PWN, Warszawa-Łódź 2003.

• Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2005.

• Menedżer i kreator edukacji, Cz. Plewka, H. Brdnarczyk (red.) Radom 2008, Wydawnictwo ITE.

Literatura uzupełniająca

• Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

• Urbaniak M., Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach

Student/studentka potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych

Student/studentka potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w€zdobywaniu wiedzy, a€także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Student/studentka jest przekonany/a o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: wykład, dyskusja, twórcze rozwiązywanie problemów.

Formy zaliczenia przedmiotu: praca pisemna na zaliczenie w ocenie, samoocena studenta.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szorc
Prowadzący grup: Katarzyna Szorc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

• doprowadzenie do poprawnego posługiwania się podstawowymi pojęciami o jakości oraz o zarządzaniu jakością;

• zapoznanie z funkcjami, zakresem i znaczeniem zarządzania jakością jako niezbędnych elementów sprawnego funkcjonowania nowoczesnej oświaty;

• doprowadzenie do rozumienia znaczenia jakości we współczesnym świecie;

• nabycie umiejętności poprawnego rozwiązywania wybranych problemów dotyczących narzędzi mających zastosowanie w zarządzaniu jakością;

• kształtowanie umiejętności stosowania właściwie dobranych metod i technik w zarządzaniu jakością w oświacie.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta/studentki z istotą pojęcia jakości, jej koncepcji i funkcji, w kontekście zarządzania oświatą. Podczas zajęć analizie zostaną poddane systemy zarządzania jakością (łącznie z charakterystyką niezbędnych metod i narzędzi).

Celem przedmiotu jest:

doprowadzenie do poprawnego posługiwania się podstawowymi pojęciami o jakości oraz o zarządzaniu jakością;

• zapoznanie z funkcjami, zakresem i znaczeniem zarządzania jakością jako niezbędnych elementów sprawnego funkcjonowania nowoczesnej oświaty;

• doprowadzenie do rozumienia znaczenia jakości we współczesnym świecie;

• nabycie umiejętności poprawnego rozwiązywania wybranych problemów dotyczących narzędzi mających zastosowanie w zarządzaniu jakością;

• kształtowanie umiejętności stosowania właściwie dobranych metod i technik w zarządzaniu jakością w oświacie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Stróżyński K., Jakość pracy szkoły praktycznie, PWN, Warszawa-Łódź 2003.

• Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2005.

• Menedżer i kreator edukacji, Cz. Plewka, H. Brdnarczyk (red.) Radom 2008, Wydawnictwo ITE.

Literatura uzupełniająca

• Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

• Urbaniak M., Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)