Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N1-1YGJF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Kod przedmiotu 380-N1-1YGJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Dyscyplina nauki socjologia Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 20 godzin wykładu Punkty ECTS 5 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta obecność na wykładach – 25 h – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 75 h – 3 pkt ECTS konsultacje prowadzącego przedmiot – 25 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 h (25 h – zajęcia + 25h konsultacje) 2 pkt - o charakterze praktycznym 75 h 3pkt |
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 d) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 e) M. Piłat-Borcuch, Socjologia designu, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu 2014 f) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 g) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 h) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. i) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 j) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. k) M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004. l) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. m) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 n) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 o) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. p) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. r) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010. s) K. Piasecki, Postrzeganie inżynierii genetycznej jako zagrożenia cywilizacyjnego, [w:] M. Plopa (red.), Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania. Tom 1, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2005, s. 117-127. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: zna elementarna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, w tym - w socjologii KA6_WG1 2. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. KA6_WG7 3. Umiejętności: potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji różnych zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej . KA6_UW1 4.Kompetencje: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie KA6_KO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne - podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej Podczas wykładów sprawdzana jest obecność. Student ma prawo do jednej nieobecności, każdą kolejną musi zaliczyć przygotowując notatkę z zadanego mu materiału |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.