Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N1-1YPDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Pedeutologia jako nauka o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim- ewolucja i rozwój. Reinterpretacja i przemiany funkcji zawodowych nauczyciela. Wymiary jego kompetencji zawodowych i wymagania kwalifikacyjne. Status nauczyciela w Polsce na tle porównawczym. O stawaniu się nauczycielem i działaniach na rzecz własnego rozwoju (osobistego i zawodowego). |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Pedagogika Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarna Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 18 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metoda zadaniowa, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 18 godz. - studiowanie literatury: 25 godz. - przygotowanie do kolokwium 25 godz. - konsultacje 10 godz. Razem: 78 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Banach Cz., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T.Pilcha – t.IV, Warszawa 2005, s.301 – 306. • Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk, 2004. • Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika-podręcznik akademicki, t.2 - rozdz. 7, Warszawa 2003. • Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W. Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592. • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Prucha J., Pedeutologia [w:] Pedagogika, red. B.Śliwerski- t.2, Gdańsk 2006, s. 293-316. • Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. • Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. • Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, pod red. naukową H. Kwiatkowskiej, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: • Ferenz K., Kozioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002. • Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach. Warszawa 2013. • Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003. • Piekarski J., Tomaszewska L., Być nauczycielem-uczestnikiem czy świadkiem procesu edukacyjnego?, Płock 2015. • Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno - kulturowych, Gdańsk 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA6_WG1). 2. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KA6_WK6). 3. Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (KA6_WK8). Umiejętności: 4. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne (w tym dotyczące wykorzystywania wytworów intelektualnych); przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych i badawczych (KA6_UO2). 5. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (KA6_UO1). Kompetencje: 6. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki (KA6_KR1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe (pisemne) na ocenę (51% poprawnych odpowiedzi uprawnia do zaliczenia kolokwium). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.