Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N1-1YPPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1.) Zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną. 2.) Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. 3.) Przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych. 4.) Przygotowanie studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł I Rok studiów/semestr I rok/ I semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów). Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Umiejętność samodzielnego formułowania poglądów dotycząca ważnych kwestii społecznych. Zaangażowanie i odpowiedzialność za proces własnego uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 30h Udział w konsultacjach: 5h Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem: 90h Przygotowanie do egzaminu pisemnego: 50h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w wykładach - 30h, Udział w konsultacjach - 5h (Punkty ECTS: 1,5) Nakład pracy studenta o charakterze praktyczny: Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem - 90h, Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 50h (Punkty ECTS: 5,5) |
Literatura: |
Literatura podstawowa Dudzikowa, M., Czerepaniak – Walczak, M. (red.). (2007). Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: GWP. Gnitecki J. (2006). Status metodologiczny nauk pedagogicznych. Poznań: UAM. Gutek G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP. Hejnicka - Bezwińska T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa: Wydawnictwo 69. Hejnicka - Bezwińska T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: Wyd. Difin. Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. Kowalczuk – Walędziak, M., Korzeniecka – Bondar, A., Bocheńska – Włostowska, K. (red.). (2014). Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje. Kraków: „Impuls”. Kunowski S. (1993). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo: Salezjańskie. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2004). Pedagogika. Tom 1, Warszawa: PWN. Śliwerski B. (2014). Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja, nr 2 (102), s. 181-203. Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. Studia Poradoznawcze, nr 4, s. 15-29. Dostępne w pdf na stronie: http://www.studiaporadoznawcze.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/Studia_Poradoznawcze/2015_2.pdf Śliwerski, B. (red.). (2006). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca – do samodzielnego przygotowania: Palka, S. (red.). (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna podstawową terminologię nauk pedagogicznych i jej źródła (K_W01) - egzamin pisemny 2. Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W02) - egzamin pisemny 3. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat wychowania (K_W03) - egzamin pisemny 4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych (K_U02) - zadania problemowe 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (K_U04) - zadania problemowe 6. Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (pytania otwarte i półotwarte) Egzamin na ocenę na podstawie wyników punktowych uzyskanych przez studenta. Ilość punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% -ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.