Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Idee duchowości chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-N1-2XJCR
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Idee duchowości chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest ukazanie idei i wątków myśli chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie. Wykład ma ukazać rolę i znaczenie chrześcijańskich fundamentów duchowych widocznych nie tylko w sferze sacrum, lecz również we współczesnych dziełach literackich i produkcjach kinowych. Poszukiwania idei chrześcijańskich będą realizowane w dziełach Tolkiena, Rowling, Bułhakowa, Lewisa, braci Wachowskich, Kusturicy i innych. Przedstawienie spektrum zależności pomiędzy współczesnymi koncepcjami sztuki literackiej i filmowej a duchowością chrześcijańską pozwoli zrozumieć uniwersalizm chrześcijańskiej drogi.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie idei i wątków myśli chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie. Wykład ma ukazać rolę i znaczenie chrześcijańskich fundamentów duchowych widocznych nie tylko w sferze sacrum, lecz również we współczesnych dziełach literackich i produkcjach kinowych. Poszukiwania idei chrześcijańskich będą realizowane w dziełach Tolkiena, Rowling, Bułhakowa, Lewisa, braci Wachowskich, Kusturicy i innych. Przedstawienie spektrum zależności pomiędzy współczesnymi koncepcjami sztuki literackiej i filmowej a duchowością chrześcijańską pozwoli zrozumieć uniwersalizm chrześcijańskiej drogi.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauki:nauki humanistyczne

Rok studiów / semestr: 1/2

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Wykład: 15

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

- wykład 15h

Przygotowanie do zajęć:

- wykład 15h

Zapoznanie z literaturą: 15h

Udział w konsultacjach: 1h

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 31, 1ECTS

o charakterze praktycznym: 45, 0 ECTS

Literatura:

Frederica Mathews-Green, The Matrix, Christianity Today 5 2003.

Deacy, Christopher. Faith in film: religious themes in contemporary cinema. Ashgate, 2005.

Budde, Michael. "The (magic) kingdom of God: christianity and global culture industries." (1997).

Legg, Pamela Mitchell. "CONTEMPORARY FILMS AND RELIGIOUS EXPLORATION: AN OPPORTUNITY FOR RELIGIOUS EDUCATION: Part II: How to Engage in Conversation With Film." Religious education 92.1 (1997): 119-132.

Haber, Edythe C. "The Lamp with the Green Shade: Mikhail Bulgakov and His Father." The Russian Review 44.4 (1985): 333-350.

Stenbock-Fermor, Elisabeth. "Bulgakov's The Master and Margarita and Goethe's Faust." The Slavic and East European Journal 13.3 (1969): 309-325.

Ericson, Edward E. "The Satanic Incarnation: Parody in Bulgakov's The Master and Margarita." The Russian Review 33.1 (1974): 20-36.

Gibson, Alexander Boyce. The religion of Dostoevsky. Wipf and Stock Publishers, 2016.

Hartt, Walter F. "Godly Influences: The Theology of JRR Tolkien and CS Lewis." Studies in the Literary Imagination 14.2 (1981): 21.

Efekty uczenia się:

Student rozumie mechanizmy kulturotwórcze, wpływ religii na życie społeczno-polityczne społeczności – praca zaliczeniowa.

Student zna podstawowe czynniki jednoczące społeczeństwo – więzi ekonomiczne, etniczne, kulturowe, polityczne i religijne – praca zaliczeniowa. Student potrafi właściwie interpretować wydarzenia historyczne i współczesne – praca zaliczeniowa.

Student posiada umiejętność właściwej oceny historycznych wydarzeń w kontekście norm epoki – praca zaliczeniowa.

Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń - praca zaliczeniowa.

Student potrafi ukazać przykłady wpływu Chrześcijaństwa na rozwój Europy – praca zaliczeniowa.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, dyskusja.

Forma zaliczenia przedmiotu: praca zaliczeniowa.

Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, napisanie pracy zaliczeniowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)