Tajemnice wszechświata. Dialog wiary z nauką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N1-2XJCU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Tajemnice wszechświata. Dialog wiary z nauką |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wykład daje szanse na poszukiwanie wspólnego mianownika pomiędzy rzeczywistością nauki i wiary. Odkrywanie początków istnienia świata i człowieka, procesy przemian w rzeczywistości, nowe odkrycia związane z misterium życia, refleksja nad jego realizacją na różnych płaszczyznach inspirują do twórczego myślenia i jednocześnie pozwalają na wyrobienie szerokich horyzontów w spojrzeniu na komplementarność nauki i wiary. |
Pełny opis: |
1. Nauki teologiczne, humanistyczne, przyrodnicze i ścisłe. Zasada komplementarności 2. Czym jest rzeczywistość? Spór o jej naturę w filozofii 3. Człowiek i jego miejsce we Wszechświecie 4. Religia – sprzymierzeniec czy wróg nauki? Historyczne punkty zwrotne 5. Argument teologiczny w dialogu z argumentem nauk empirycznych 6. Życie jako wartość – normy moralne we Wszechświecie 7. Prawo natury i prawo stanowione - etyczne wyzwania w świetle genetyki |
Literatura: |
Bartnik Cz.S., Misterium człowieka, Lublin 2004 Baryszew J., Teerikorpi P., Wszechświat, Kraków 2005 Bone E., Bóg niepotrzebna hipoteza?, Kraków 2004 Clarke R., Nowe tajemnice wszechświata, Kraków 2005 Collins F.S., Język Boga. Kod życia – nauka potwierdza wiarę, Warszawa 2008. Heller M., Filozofia nauki, Kraków 2009. Heller M., Mączka J., (red.), Czas…, Tarnów 2001. Jelonek T., Biblia a nauka, Kraków 2005 McGrath A., Nauka i religia, Kraków 2009 Morales J.M.R., Kościół i nauka, Kraków 2003. Polkinghorne J.C., Jeden świat. Wzajemne relacje nauki i teologii, Kraków 2008 Polkinghorne J.C., Nauka i Opatrzność, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA6_WG1 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych KA6_WG2 ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG3 ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw KA6_WG4 zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej KA6_WG5 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA6_UW1 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej KA6_UW2 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KA6_UW3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA6_KO1 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki KA6_KO4 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne KA6_KR2 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie prezentacji zagadnienia dotyczącego głównego tematu wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.