Podstawy metodologii nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N1-2YGJH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych: wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie: • podstawowych paradygmatów w metodologii nauk społecznych; • wykorzystywania teorii w paradygmacie pozytywistycznym; • projektowania i prowadzenia badań w pedagogice; • wykorzystania podstawowych metod statystycznych w badaniach; kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • przygotowania własnego projektu badawczego oraz krytycznej oceny innych; • przygotowania prostego narzędzia badawczego; • analizy i interpretacji rozkładu zmiennych na podstawie wskaźników struktury; • formułowania wniosków dla praktyki i kierunków dalszych badań; • posługiwania się przypisami bibliograficznymi. kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie: • podejmowania odpowiedzialności za projektowane działanie, jego realizację i prezentacje wyników; • określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów: II, semestr IV Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): podstawy pedagogiki, podstawy dydaktyki ogólnej, pedagogika społeczna. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej. 2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach. 3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 10 godz., ćwiczenia 10 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, zadania przedmiotowe. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach: 20 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. wykonywanie zadań przedmiotowych: 6 godz. przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10 godz. udział w konsultacjach: 4 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 24 godz. o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, "Impuls", Kraków 2018. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_WO2); - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (K_W12); - posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wynik i (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań(K_U05); - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (K_U10); - jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K06); - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład - zaliczenie pisemne na ocenę. 50% nieobecności kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu; ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywność podczas ćwiczeń, wykonania zadań przedmiotowych, ocena pracy zespołowej, ocena koleżeńska. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.