Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii nauk społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-N1-2YGJH
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy metodologii nauk społecznych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych:

wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie:

• podstawowych paradygmatów w metodologii nauk społecznych;

• wykorzystywania teorii w paradygmacie pozytywistycznym;

• projektowania i prowadzenia badań w pedagogice;

• wykorzystania podstawowych metod statystycznych w badaniach;

kształtowanie umiejętności studentów w zakresie:

• przygotowania własnego projektu badawczego oraz krytycznej oceny innych;

• przygotowania prostego narzędzia badawczego;

• analizy i interpretacji rozkładu zmiennych na podstawie wskaźników struktury;

• formułowania wniosków dla praktyki i kierunków dalszych badań;

• posługiwania się przypisami bibliograficznymi.

kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie:

• podejmowania odpowiedzialności za projektowane działanie, jego realizację i prezentacje wyników;

• określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, podstawowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów: II, semestr IV

Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów):

podstawy pedagogiki, podstawy dydaktyki ogólnej, pedagogika społeczna.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej.

2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach.

3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 10 godz., ćwiczenia 10 godz.

Metody dydaktyczne:

prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, zadania przedmiotowe.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach i ćwiczeniach: 20 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

wykonywanie zadań przedmiotowych: 6 godz.

przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10 godz.

udział w konsultacjach: 4 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 24 godz.

o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.

Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.

Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.

Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.

Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, "Impuls", Kraków 2018.

Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.

Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996.

Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000.

Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.

Efekty uczenia się:

Student:

- ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_WO2);

- ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (K_W12);

- posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wynik i (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań(K_U05);

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (K_U10);

- jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K06);

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (K_K08).

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

wykład - zaliczenie pisemne na ocenę. 50% nieobecności kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu;

ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie:

aktywność podczas ćwiczeń, wykonania zadań przedmiotowych, ocena pracy zespołowej, ocena koleżeńska.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)