Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-N1-2YSWY
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia wychowania
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie (m.in. z wykorzystaniem teorii naukowych) różnych zjawisk społecznych mających u podstawy swojego występowania trzy kategorie tematyczne: wychowanie, socjalizację i kształcenie

Zajęcia mają przygotować studentów do lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości w kontekście pracy z drugim człowiekiem w zakresie rozumienia procesów socjalizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 2_podstawowy

Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, socjologia

Rok studiów/semestr: II rok, semestr III

Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę z zakresu socjologii ogólnej tj. główne kategorie pojęciowe: grupa społeczna, interakcja, więzi społeczne, wpływ społeczny, struktura społeczna, klasa społeczna; Powinien potrafić dokonać analizy świata otaczającego z wykorzystaniem w/w kategorii pojęciowych, a także rozumieć specyfikę dziedziny naukowej oraz dostrzegać powiązania pomiędzy pracą socjalna a innymi naukami społecznymi.

Liczba godzin zajęć: 20 h wykładów,

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, film,

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do egzaminu– 30 godzin

Przygotowanie do wykładów – 30 godzin

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach – 20 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.

Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.

Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.

Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007.

Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005.

Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010.

Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005.

Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993.

Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004.

Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003.

Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010.

Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010.

Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004

Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005

Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998.

Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca:

Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001.

Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986.

Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006.

Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000.

Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013.

Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.

Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001.

Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

wiedza:

K_ W05: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia ze szczególnym uwzględnieniem aspektu społecznego; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja

K_W06: ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja

K_W10: ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja

umiejętności:

K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja

kompetencje społeczne:

K_K07: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecności na wykładach. Dopuszczalna liczba nieobecności - jedna. Nieobecności zalicza się na podstawie problemowej dyskusji w czasie konsultacji. Wykład zalicza się na podstawie egzaminu pisemnego.

Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia konsultacji i egzaminu w formie zdalnej.

Przystąpienie do egzaminu zdalnego wymaga od studentów dostępu do Internetu. Egzamin w formie online odbędzie się na Platformie BlackBoard.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)