Socjologia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N1-2YSWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie (m.in. z wykorzystaniem teorii naukowych) różnych zjawisk społecznych mających u podstawy swojego występowania trzy kategorie tematyczne: wychowanie, socjalizację i kształcenie Zajęcia mają przygotować studentów do lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości w kontekście pracy z drugim człowiekiem w zakresie rozumienia procesów socjalizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 2_podstawowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr: II rok, semestr III Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę z zakresu socjologii ogólnej tj. główne kategorie pojęciowe: grupa społeczna, interakcja, więzi społeczne, wpływ społeczny, struktura społeczna, klasa społeczna; Powinien potrafić dokonać analizy świata otaczającego z wykorzystaniem w/w kategorii pojęciowych, a także rozumieć specyfikę dziedziny naukowej oraz dostrzegać powiązania pomiędzy pracą socjalna a innymi naukami społecznymi. Liczba godzin zajęć: 20 h wykładów, Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, film, Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do egzaminu– 30 godzin Przygotowanie do wykładów – 30 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 20 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: K_ W05: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia ze szczególnym uwzględnieniem aspektu społecznego; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja K_W06: ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja K_W10: ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja umiejętności: K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin, dyskusja kompetencje społeczne: K_K07: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie; forma weryfikacji: aktywność na zajęciach, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecności na wykładach. Dopuszczalna liczba nieobecności - jedna. Nieobecności zalicza się na podstawie problemowej dyskusji w czasie konsultacji. Wykład zalicza się na podstawie egzaminu pisemnego. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia konsultacji i egzaminu w formie zdalnej. Przystąpienie do egzaminu zdalnego wymaga od studentów dostępu do Internetu. Egzamin w formie online odbędzie się na Platformie BlackBoard. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.