Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-1YAKU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem wykładów z Antropologii kulturowej jest pogłębiona analiza zagadnień z zakresu wiedzy o kulturze, jej elementach oraz miejscu i funkcji człowieka w kulturze. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku: Pedagogika Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarna Rok studiów/semestr: I rok/ 2 semestr Liczba godzin dydaktycznych: 15 godz. wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć: 30 godz. - konsultacje: 25 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. Razem: 100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (2 ECTS) - o charakterze praktycznym - 60 godz. (2 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barnard A., Antropologia: zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2006. 2. Barth F., Gigrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, WUJ, Kraków 2007. 3. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, WUJ, Kraków 2004. 4. Kempny M., Nowicka E. (red.), Badanie kultury: elementy teorii antropologicznej, PWN, Warszawa 2003. 5. Krawczyk E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, Lublin 2003. 6. Nobil A., Zmiana kulturowa : między historią a ewolucją, Wrocław 2006. 7. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, PWN, Warszawa 2006. 8. Podsiad A., Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa 2002. 9. Buchowski M., Burszta W.J., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. Literatura uzupełniająca: 1. Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012. 2. Levi-Strauss C., Antropologia wobec problemów współczesnego świata, Kraków 2013. 3. Filipiak M., Rajewski M. (red.), Rytuał: przeszłość i teraźniejszość, Lublin 2006. 4. Maisonneuve J., Rytuały dawne i współczesne, Gdańsk 1995, s. 7-39. 5. Pietraszko S., Studia o kulturze, Wrocław 1992. 6. Żurawski S., Obyczaje, języki, ludy świata, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KA7_WG6). 2. Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych (KA7_WG7). 3. Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych (KA7_WK2). 4. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (KA7_WK5) Umiejętności: 5. Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KA7_UW1). 6. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). 7. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2). 8. Student posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) (KA7_UK3). 9. Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KA7_UO1). 10. Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA7_UO2). Kompetencje: 11. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (KA7_KK1). 12. Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KA7_KO1). 13. Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (KA7_KR1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, konsultacje, praca indywidualna. Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin w formie pisemnej (pytania otwarte -zalicza 51% prawidłowych odpowiedzi). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.