Badania ilościowe z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-1YGKG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Badania ilościowe z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. 5.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia empirycznych badań ilościowych, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; a) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); b) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); c) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; d) graficznego ilustrowania wyników badań; e) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat); f) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Przedmioty wprowadzające: podstawy metodologii nauk społecznych, metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 18g. Udział w konsultacjach – 10g. Zaliczenie ćwiczeń – 2g. Zaliczenie wykładów – 2g. Przygotowanie do ćwiczeń – 22g. Przygotowanie do zaliczenia wykładu – 21g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 32 godz. (1,25 ECTS); o charakterze praktycznym - 43 godz. (1,75 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996 Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 1997 Krajewska A., Statystyka dla pedagogów, Trans Humana, Białystok 2005 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. – Statystyka. Analiza badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych – elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2000 |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk; - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach ilościowych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie prowadzenia badań ilościowych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki; - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot będzie realizowany w formie wykładów oraz ćwiczeń o charakterze warsztatowym. Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.