Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-N2-1YGLC
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 2st. Pedagogika niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji międzykulturowej oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów.

W ramach ćwiczeń szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętności przyjmowania perspektywy Innego w interakcjach z osobami odmiennymi kulturowo.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Podstawowym założeniem przedmiotu jest zapoznanie z elementarnymi założeniami komunikacji społecznej w sytuacji zróżnicowania

kulturowego, wiedzą dotyczącą podstawowych typów relacji międzykulturowych, głównymi wyznacznikami efektywności w komunikacji.

Ważnym założeniem jest integrowanie wiedzy o charakterze społecznym z rzeczywistością kulturową.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• E. Griffin; Podstawy komunikacji społecznej

• J. Fiske: Wprowadzenie badań nad komunikowaniem

• Sobecki M.,Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016

• Stephan Walter G., Stephan Cookie W., Wywieranie wpływu przez grupy, przekł. Magdalena Kacmajor, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

• Dobek – Ostrowska., Podstawy komunikowania społecznego, ASTRUM Wrocław 2007

• Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003

 http://www.bezuprzedzen.org.

 http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php

 http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm

Literatura uzupełniająca:

• Jarmrożek B., J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000.

• Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, pod red. A. Kopciak, L. Korpowicza, A. Tyszki, Instytut Kultury, Warszawa 1995.

• Dobek – Ostrowska Teoria komunikowania publicznego i politycznego.

• D. McQuail Teoria komunikowania masowego.

• Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Red. Majak – Rostek

• www.adm.ukw.edu.pl/pliki/kom.pdf

• T. Goban – Klaus: Media i komunikowanie masowe. Teorie i Aliny prasy, radia, telewizji i Internetu. J. Fiske: Wprowadzenie badań nad komunikowaniem

Efekty uczenia się:

Efekty związane z wiedzą:

- Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów komunikacyjnych (K_W09)

- Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (K_W16)

Efekty związane z umiejętnościami:

- Student posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną

argumentacją w kontekście komunikacji międzykulturowej z perspektywy wybranych koncepcji teoretycznych, poglądów różnych autorów,

kierując się przy tym zasadami etycznymi (K_U05)

- Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

(K_U12)

Efekty związane z kompetencjami społecznymi:

- Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy w środowisku wielokulturowym, w tym z

osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących

działania pedagogiczne (K_K07)

- Student Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, konsultacje, warsztat grupowy

Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin i zaliczenie na ocenę

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

Wykłady - obecność na wykładach min 65% i egzamin pisemny

Ćwiczenia:

• kolokwium

• prac wykonywanych na zajęciach,

• aktywności na zajęciach,

• obecności

Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach:

• konsultacji indywidualnych

• prac pisemnych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)