Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-1YGLC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji międzykulturowej oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. W ramach ćwiczeń szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętności przyjmowania perspektywy Innego w interakcjach z osobami odmiennymi kulturowo. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Podstawowym założeniem przedmiotu jest zapoznanie z elementarnymi założeniami komunikacji społecznej w sytuacji zróżnicowania kulturowego, wiedzą dotyczącą podstawowych typów relacji międzykulturowych, głównymi wyznacznikami efektywności w komunikacji. Ważnym założeniem jest integrowanie wiedzy o charakterze społecznym z rzeczywistością kulturową. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • E. Griffin; Podstawy komunikacji społecznej • J. Fiske: Wprowadzenie badań nad komunikowaniem • Sobecki M.,Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016 • Stephan Walter G., Stephan Cookie W., Wywieranie wpływu przez grupy, przekł. Magdalena Kacmajor, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 • Dobek – Ostrowska., Podstawy komunikowania społecznego, ASTRUM Wrocław 2007 • Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003 http://www.bezuprzedzen.org. http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm Literatura uzupełniająca: • Jarmrożek B., J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000. • Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, pod red. A. Kopciak, L. Korpowicza, A. Tyszki, Instytut Kultury, Warszawa 1995. • Dobek – Ostrowska Teoria komunikowania publicznego i politycznego. • D. McQuail Teoria komunikowania masowego. • Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Red. Majak – Rostek • www.adm.ukw.edu.pl/pliki/kom.pdf • T. Goban – Klaus: Media i komunikowanie masowe. Teorie i Aliny prasy, radia, telewizji i Internetu. J. Fiske: Wprowadzenie badań nad komunikowaniem |
Efekty uczenia się: |
Efekty związane z wiedzą: - Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów komunikacyjnych (K_W09) - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (K_W16) Efekty związane z umiejętnościami: - Student posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście komunikacji międzykulturowej z perspektywy wybranych koncepcji teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (K_U05) - Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole (K_U12) Efekty związane z kompetencjami społecznymi: - Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy w środowisku wielokulturowym, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (K_K07) - Student Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, konsultacje, warsztat grupowy Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin i zaliczenie na ocenę Zaliczenie przedmiotu na podstawie: Wykłady - obecność na wykładach min 65% i egzamin pisemny Ćwiczenia: • kolokwium • prac wykonywanych na zajęciach, • aktywności na zajęciach, • obecności Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach: • konsultacji indywidualnych • prac pisemnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.