Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-1YPKL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z pogłębionymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej. Podczas zajęć przedstawiana jest problematyka ogólnej psychopatologii i szczegółowej ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmy. Zostają również omówione wybrane praktyczne zastosowania rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Student zdobywa również podstawową wiedzę na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. |
Pełny opis: |
Punkty ECTS 4 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 2 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 4 pkt zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne/zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie/dyscyplinach do których przyporządkowany jest kierunek studiów: 2 pkt |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Sęk (2006). Psychologia kliniczna. Warszawa: WN PWN, tom I i II. I. Heszen (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. B. van der Kolk (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. P.C. Kendall (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 - absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej. Sposób weryfikacji: egzamin i kolokwium KA7_WK4 - absolwent ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych podstaw zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności psychicznej, harmonii i dysharmonii psychicznej, normy i patologii psychicznej. Sposób weryfikacji: egzamin i kolokwium KA7_UO2 - absolwent ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zaburzonego psychicznie funkcjonowania człowieka. Sposób weryfikacji: egzamin i kolokwium KA7_UO3 - absolwent potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. Sposób weryfikacji: egzamin i kolokwium KA7_KO1 - absolwent jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. Sposób weryfikacji: egzamin i kolokwium |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - odpowiedzi na pytania zamknięte i otwarte Ćwiczenia: kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.