Polityka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-N2-1YPOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest: 1) zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu pojęć, koncepcji i metodologii polityki społecznej jako dyscypliny naukowej, oraz wiedzy o podstawowych założeniach funkcjonowania polityki społecznej jako działalności praktycznej; 2) rozwijanie kompetencji poznawczych i krytycznych w zakresie rozpoznawania i analizowania kwestii społecznych w wymiarze globalnym i lokalnym; 3) zdobycie wiedzy w zakresie problematyki nierówności społecznych w świecie, w wymiarze globalnym i w perspektywie porównawczej; 4) zdobycie wiedzy o pracy socjalnej i sposobach realizacji działań pomocowych państwa, poznanie modeli i strategii realizacji polityki społecznej na świecie. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - niestacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, nauka o polityce społecznej (teoria służby społecznej) Rok studiów - 1 rok 2 stopnia; Wymagania wstępne - Student przystępujący do studiowania polityki społecznej powinien posiadać wiedzę z socjologii i pedagogiki społecznej. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 10 godzin wykładów Metody dydaktyczne - metody podające, dyskusja, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 10 godzin, udział w konsultacjach - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin; Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin i 1 pkt. ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 25 godzin i 1 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Auleytner J., Polityka społeczna czyli ujarzmianie chaosu socjalnego, Warszawa 2002 • Auleytner J., Polityka społeczna. Teoria i organizacja, Warszawa 2000 • Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych, K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Toruń 2006 • Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: Przemiany w kształceniu pedagogów, A. Krajewska (red.), Olecko 2010 • Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, Warszawa 2007 • Głąbicka K., Europejska przestrzeń socjalna: zarys problematyki, Warszawa 2002 • Głąbicka K.., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001 • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie. (Dz. U. Nr 96, poz. 873) • Najnowsze raporty Stowarzyszenia KLON/JAWOR („Wolontariat, filantropia i 1%” oraz „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych”) dostępne na stronie www.badania.ngo.pl Literatura uzupełniająca: • Auleytner J., Polityka społeczna. Ciągłość i zmiany, Warszawa 2004 • Lasocik Z., Kilka uwag o roli organizacji pozarządowych w państwie demokratycznym, Warszawa 1994 • Księżopolski M., Polityka społeczna. Wybrane problemy porównań międzynarodowych, Katowice1999 • literatura czasopiśmiennicza: np. „Polityka Społeczna”, „Praca Socjalna” • strony internetowe (np. www.unesco.pl; www.ngo.pl; www.wolontariat.org.pl itp) |
Efekty uczenia się: |
Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. KA7_WK1 Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych. KA7_UK2 Student potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. KA7_UO4 Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych KA7_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładach oraz egzaminu pisemnego. Do zaliczenia dopuszczony jest student, który uczestniczył w wykładach, w minimum trzech spotkaniach (6 godz.). Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.