Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-1DYD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają dydaktykę jako naukę społeczną, pedagogiczną oraz jej aparaturę terminologiczną. Dokonują analizy procesu kształcenia w różnych ujęciach wraz z jego komponentami (celami, treściami, zasadami, metodami i formami organizacyjnymi), a także zgłębiają rezultaty procesu przez pryzmat powodzeń i niepowodzeń szkolnych. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia niestacjonarne I stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa zajęć 3, moduł ogólnopedagogiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogikia Rok studiów/semestr: I rok/sem II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin: 20 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 20 h Udział w ćwiczeniach: 10 h Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 20h Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu:45h Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 15h Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 40h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75h - 3 ECTS - nie wymagającymi bezpośredniego nauczyciela: 75h - 3 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013. Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Kraków 2012. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002. Literatura uzupełniająca: Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Warszawa 2015. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016. Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej, Białystok 2021. Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008. Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019. |
Efekty uczenia się: |
- zna terminologię dydaktyczną i rozumie jej zastosowanie - KP6_WG1 - ma wiedzę o miejscu dydaktyki w systemie nauk społecznych i jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi - KP6_WG2 - ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych modeli procesu kształcenia, jego komponentów, a także jego filozoficznych i psychologicznych podstaw - KP6_WG3 - potrafi dokonać obserwacji, analizy i interpretacji sytuacji edukacyjnych - KP6_UW1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KP6_KK1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.