Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-1PSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 18 godzin Metody dydaktyczne wykład Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 17 x 1h =17h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 52h + 1h =53h razem: 75h (odpowiada 3pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS) |
Literatura: |
Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP. Oleś, P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
1. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania oraz rozumie znaczenie procesów psychicznych takich jak: świadomość, percepcja, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, motywacja, poznanie społeczne w procesie kształcenia; zna biologiczne podstawy procesów psychicznych (KA6_WG3) 2. Ma podstawową wiedzę na temat głównych psychologicznych koncepcji człowieka (koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza, humanistyczna) (KA6_WG4) 3. Zna podstawowe psychologiczne teorie dotyczące uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez wgląd, modelowanie zachowania) oraz rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2) 4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną o zjawiskach psychicznych i strukturze osobowościw celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_UW2) 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o strukturze i przebiegu funkcji psychicznych oraz mechanizmach regulacyjnych osobowości korzystając z różnych źródeł; rozwija swoje profesjonalne umiejętności w tym zakresie (KA6_UW4) 6. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych (KA6_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład – egzamin pisemny (51% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) lub ustny (51% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 18 godzin Metody dydaktyczne wykład Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 17 x 1h =17h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 52h + 1h =53h razem: 75h (odpowiada 3pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS) |
|
Literatura: |
Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP. Oleś, P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.