Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-2ART
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu Arteterapia jest zapoznanie studentów

z zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi odnoszącymi się

do podejmowania działań edukacyjnych i terapeutycznych z wykorzystaniem szeroko rozumianej sztuki.

Pełny opis:

Podczas zajęć Arteterapia studenci zostaną zapoznani z genezą arteterapii.

Poznają podstawowe rodzaje arteterapii i ich funkcje, sposoby oddziaływania i cele arteterapii.

Doświadczą wybranych ćwiczeń z zakresu terapii z użyciem sztuk plastycznych, sposobów łączenia i wykorzystywanie elementów różnych rodzajów arteterapii w codziennej pracy z uczniem, a także dowiedzą się gdzie można szukać inspiracji do planowania własnych działań terapeutycznych.

Literatura:

• red. Cathy A. Malchiodi (2014) „Arte Terapia. Podręcznik”, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis

• Wita Szulc (1988) „Kulturoterapia”, Skrypt dla studentów Wydziału Pielęgniarskiego Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Medycznej w Poznaniu

• Thomas Stegemann, Marion Hitzeler, Monica Blotevogel (2015) „Arteterapie dla dzieci i młodzieży”, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis

• red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska (2011) „Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych”, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi

• Ewelina J. Konieczna (2006) „Arteterapia w teorii i praktyce”, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”

• red. Krystyna Zabawa (2014) „Z historii, teorii i praktyki edukacji artystycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM

• Eugeniusz Józefowski (2012) „Arteterapia w sztuce i edukacji”, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

• Julian Aleksandrowicz (1987) „Nie ma nieuleczalnie chorych”, Łódź: Wydawnictwo Łódzkie

• Red. A. Wojciechowski (2004) „Terapia spotkania w Pracowni Rozwijania Twórczości Osób Niepełnosprawnych Zakładu Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki UMK. Pamiętnik Pracowni Rozwijania Twórczości Osób Niepełnosprawnych ”, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

• Henryk Depta „O wartości wychowawczej sztuki. Uwagi polemiczne, przekorne i (częściowo) bluźniercze” w: Kultura i Edukacja 1994, nr 1(7), Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek

• Alina Arciszewska - Binnebesel (2014) "Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia.", Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Efekty uczenia się:

Studenci wiedzą czym jest arteterapia i znają jej genezę.

Studenci potrafią wymienić przynajmniej pięć rodzajów arteterapii i krótko je scharakteryzować.

Studenci potrafią wymienić i omówić podstawowe zadania arteterapii, kierunki oddziaływań arteterapeutycznych.

Studenci znają przykładowe metody pracy arteterapeuty, potrafią przygotować scenariusz zajęć i podsumować przygotowane ćwiczenia.

Studenci analizują przebieg i efekty wykonywanych/prowadzonych ćwiczeń arteterapeutycznych.

Studenci rozumieją rolę arteterapii w pracy z uczniem, wykazują postawę otwartości, empatii i umiejętności obserwacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną - obecność na zajęciach, aktywność i zaangażowanie, przygotowanie projektu działań arteterapii z wykorzystaniem plastyki

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)