Mediacje i negocjacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-2GOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Mediacje i negocjacje |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie z mediacją i negocjacją, jako sposobami rozwiązywania konfliktów. Celem jest nabycie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem oraz prowadzenia działań mediacyjnych i negocjacyjnych w sytuacjach konfliktowych. |
Pełny opis: |
Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu: 380-ON1-2GOS Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy - specjalnościowy Rok studiów -drugi/czwarty semestr Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 16 godzin, przygotowanie się do zajęć - 25 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 16 godzin, udział w konsultacjach – 3 godziny. |
Literatura: |
Bargiel-Matusewicz K., Negocjacje i mediacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. Gmurzyńska E., Morek R.(red.), Mediacje –Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, wyd. II, Warszawa 2014. Górska A., Huryn W., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2007. Haeske U., Konflikty w życiu zawodowym: mediacja i trening w rozwiązywaniu problemów. Wyd. Jedność, Kielce, 2005. Hauk D., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji. Wyd. Jedność, wyd. II, Kielce 2003. Kamiński J., Negocjowanie, techniki rozwiązywania konfliktów. Poltext, Warszawa 2003. Moore Christopher W., Mediacje –praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer, Warszawa 2009. Morton Deutsch, Peter T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005. Palomares S., Akin T., Rozstrzyganie konfliktów: strategie, ćwiczenia i psychodrama dla dzieci . Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2007. Rosenberg M. B., Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa 2003. Rządca R. A., Wujec P., Negocjacje. PWE, Warszawa 1998. Vopel K. W, Kreatywne rozwiązywanie konfliktów: zabawy i ćwiczenia dla grup. Wyd. Jedność, Kielce, 2003. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia student: KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) KA6_WK1 - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń KA6_WK9 - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej KA6_UW1 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej KA6_UK3 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczne KA6_UO3 - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych KA6_KO2 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach (90%), nagranie wystąpienia otwierającego mediatora (25%), udział w symulacji mediacji (praca w zespołach 3-osobowych) (25%), wykonywanie zadań wynikających z omawianej tematyki (karty pacy) (25%), aktywność na zajęciach (25%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.