Socjologia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-2SWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele: • umożliwienie studentom pozyskania wiedzy teoretycznej j z zakresu socjologii wychowania, • umożliwienie studentom zrozumienia procesów grupowych wynikających z trzech procesów: socjalizacja, wychowanie, kształcenie • umożliwia studentom zrozumienie funkcjonowania człowieka, w świecie, w którym podlega stale procesom "modelowania". |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: moduł podstawowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, socjologia, Rok studiów/semestr: II rok, semestr IV Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu socjologii ogólnej Liczba godzin zajęć: 24h wykład Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, film, Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta - Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do wykładów 20 godzin Przygotowanie do egzaminu 30 godzin Wskaźniki ilościowe: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 24 godzin, Konsultacje – 26 godzin Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG5 ma podstKA6_WG5 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, KA6_WG6 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii), KA6_WK3 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, KA6_UW3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, KA6_KO3 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie Weryfikacja efektów uczenia się: dyskusja w czasie wykładów, egzamin końcowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest: - zdobycie 51%punktów na egzaminie końcowym. - dopuszcza się dwie nieobecności. Wszystkie ponadprogramowe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach w toku problemowej dyskusji. Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Winiecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Winiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Winiecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Winiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.